Nieuwe crashtest deukt imago van 'premiummerken'
Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) is een Amerikaans instituut dat de veiligheid van auto's test, vergelijkbaar met wat EuroNCAP doet in Europa. Bij de meest recente crashtestsessie, waarbij 11 'midsize luxury' en 'near-luxury' auto's werden getest, was een nieuw onderdeel aan het programma toegevoegd. Bij deze zogenaamde 'small overlap frontal crash test' wordt een oppervlakte van 25 procent van de voor/zijkant van de auto aan de bestuurderskant met 40 mph (64 km/h) tegen een betonblok gekatapulteerd. Dit simuleert een situatie wanneer de auto op de hoek wordt geraakt door een andere auto of in aanraking komt met bijvoorbeeld een boom.
Deze crashtest is (nog) bij geen enkele andere crashtest-organisatie onderdeel van het programma en gezien de resultaten zullen veel fabrikanten daar niet rouwig om zijn. Van de elf auto scoorden alleen de Acura (Honda) TL en de Volvo S60 goed. De Infiniti G scoorde redelijk en de rest werd met een onvoldoende naar huis gestuurd. De Amerikaanse modellen Acura TSX en Lincoln MKZ scoorden 'marginaal', evenals de ook bij ons leverbare Volkswagen CC en BMW 3-serie. De kwalificatie 'slecht' ging naar de Mercedes-Benz C-klasse, Lexus IS 250/350 en Audi A4 en de Lexus ES350. Die laatste is niet leverbaar bij ons.
"Bijna elke nieuwe auto presteert goed bij de andere frontale crashtests van het IIHS maar elk jaar vallen er nog meer dan 10.000 doden als gevolg van frontale botsingen. Een groot aantal daarvan zijn het gevolg van 'small overlap' crashes. Het nieuwe testprogramma is gebaseerd op het jarenlang analyseren van 'real world' frontale botsingen. Wij denken dat dit de volgende stap is in het verbeteren van de bescherming bij frontale crashes.", aldus Adrian Lund van het IIHS. Hij geeft aan te hopen dat andere testorganisaties, zoals het Amerikaanse NHTSA en het Europese EuroNCAP, de small overlap-test overnemen.
Bij moderne auto's is de 'punt' van de auto (de 'small overlap') relatief slecht beschermd door de kreukelzones. De kracht die vrijkomt bij de impact gaat direct naar het voorwiel, de ophanging en het schutbord. Daarbij is het niet ongebruikelijk dat het wiel terechtkomt op de plaats waar de benen van de inzittenden zich bevinden. De oplossing voor het probleem is volgens het IIHS het vergroten/verbreden van de veiligheidsconstructie aan de voorzijde van de auto.
De volgende categorie auto's die aan de beurt zijn voor de crashtest van IIHS zijn de 'midsize moderately priced cars' zoals de Ford Fusion, Honda Accord en Toyota Camry.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook

Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest

Zelfs Saab dacht aan een SUV Coupé

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota RAV4 Hybrid

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'
Lezersreacties (134) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.