Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Nieuwe Coentunnel moet fileleed stoppen

5
Nieuwe Coentunnel moet fileleed stoppen
  • ANP
  • Nieuws
16 juli 2014 om 08:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Al jarenlang is de Coentunnel bij Amsterdam een knelpunt voor het verkeer. Vanaf maandag moet dat verleden tijd zijn. De komende dagen wordt de nieuwe Tweede Coentunnel verbonden aan de oude, waardoor één tunnel ontstaat.

De Tweede Coentunnel ging vorig jaar mei open, na jaren van plannen maken, voorbereiden en een bouwperiode van 3,5 jaar. Daarop sloot de oude, die inmiddels al bijna 50 jaar oud is. Door nieuwe inzichten en veroudering van materialen was renovatie hard nodig. Zo is er een schoorsteen op de tunnel geplaatst om de luchtkwaliteit te verbeteren en zijn tunnelinstallaties vervangen en aangepast aan de eisen van de Wet Tunnelveiligheid.

Tegelijkertijd met de aanleg van de Tweede Coentunnel bouwde Rijkswaterstaat ook een nieuwe snelweg, de Westrandweg (A5). Die moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad en het Westelijk Havengebied. Onderdeel van de nieuwe weg is het langste wegviaduct van het land met een lengte van 3,3 kilometer, bijna 12 meter boven de grond.

Ondanks het openen van de nieuwe Coentunnel en de Westrandweg was het op traject het afgelopen jaar voor weggebruikers nog afzien. Vooral de tunnelbuis vanuit het noorden in de richting van Amsterdam bleek vaak het decor van ongelukken. Rijkswaterstaat trof daarom in september extra maatregelen. Zo ging in de tunnelbuis richting stad de maximumsnelheid in de spits omlaag naar 70 kilometer per uur, werden de rode ledlichtjes in de tunnel gedempt en kwam er een inhaalverbod.

Overigens ging het in de tunnelbuis de stad uit een stuk beter, aangezien hier meer rijbanen beschikbaar waren. Vanaf maandag telt de tunnel acht rijstroken. Tijdens de ochtendspits zijn er vanaf de noordkant richting Amsterdam vijf rijbanen beschikbaar en aangezien gebruik wordt gemaakt van twee wisselstroken zijn dat er in de avondspits vijf de andere kant op.

De Coentunnel ging in 1966 open en in 1970 reden er dagelijks gemiddeld zo'n 44.200 voertuigen doorheen. Tegenwoordig zijn dat er meer dan 100.000.

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond

Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond

Voor het luttele bedrag van € 465 kocht Maurice Maurits twee jaar geleden deze Audi A4. Hij...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden