Nieuwe Citroën C4 krijgt elektrische versie
Compact platform voor C4-opvolger
In januari dit jaar werd bekend dat Citroën de stekker uit de C4 had getrokken; de hatchback die in 2008 op de markt werd gebracht en die Citroën in feite liet opvolgen door de gefacelifte versie van de C4 Cactus. Citroën-CEO Linda Jackson kon eerder aan AutoWeek al bevestigen dat het merk op termijn toch echt met een nieuwe C4 komt, een auto die gewoon weer een 'reguliere' hatchback wordt. We weten nu meer over de techniek van die nieuwkomer.
Tijdens de Parijse salon hebben onze Engelse collega's van AutoExpress gesproken met Gilles Le Borgne, vice-bestuursvoorzitter van Citroën. Dat levert natuurlijk interessante informatie op. Zo komt de nieuwe C4 níet op het EMP2-platform van Groupe PSA te staan, de basis die we kennen van auto's als de 308, 508, 3008, 5008, Citroën C5 Aircross en Opel Grandland X en die het Franse concern voor alle modellen boven het B-segment gepland heeft staan. De nieuwe C4 wordt volgens Le Borgne namelijk geplaatst op een uitgerekte versie van het samen met Dongfeng ontwikkelde CMP-platform, een basis die voor onder meer de volgende Peugeot 208 gepland staat en waarvan de nieuwe DS 3 Crossback al gebruik maakt.
In de vorm van het e-CMP-platform hebben Groupe PSA en Dongfeng ook een platform ontwikkeld dat speciaal voor compacte, elektrische auto's is bestemd. De nieuwe C4 krijgt een volledig elektrische versie die daarop staat. Dat platform moet plek kunnen bieden aan een accupakket met een capaciteit tot 60 kWh. Naast een elektrische C4 komen volgens Le Borgne ook reguliere versies met benzine- en dieselmotoren beschikbaar.
De C4 is overigens niet de enige nieuwkomer die Citroën in het vat heeft zitten. De Fransen komen omstreeks 2020 namelijk met een nieuwe C5 op de proppen. Verwacht de nieuwe C4 overigens ook niet voor 2020 op de markt.