Nieuwe BMW M5 is zwaar, maar anderen kunnen er ook wat van
Hybride zwaargewichten
De fonkelnieuwe BMW M5 is een machtig apparaat met zijn 727 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn. Het levert hem een enorm hoog gewicht op, maar daarin staat hij zeker niet alleen.
Fabrikanten grijpen steeds vaker naar plug-in hybride aandrijving voor sportieve prestaties. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Lamborghini Revuelto en de Ferrari SF90, en aan de Mercedes-AMG GT en SL. Voor vierdeurs knallers of stationwagons met dergelijke aandrijflijnen moet je in Duitsland zijn. Zo zijn de Mercedes-AMG C 63 en recenter ook de E 53 aan de plug-in hybride aandrijving gegaan en natuurlijk kennen we al wat langer de GT 4-Door 63 S E Performance en de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Als we die naast de BMW M5 zetten, blijkt dat de M5 ze allemaal overtreft met zijn gewicht, al scheelt het niet veel met twee andere auto's:
Model | Motor | Vermogen | Gewicht |
BMW M5 | 4.4 V8 | 727 pk | 2.510 kg |
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid | 4.0 V8 | 680 pk | 2.425 kg |
Mercedes-AMG GT 4-door 63 S E Performance | 4.0 V8 | 843 pk | 2.380 kg |
Mercedes-AMG E 53 | 3.0 I6 | 612 pk | 2.290 kg |
Mercedes-AMG C 63 S E Performance | 2.0 I4 | 680 pk | 2.165 kg |
Uit bovenstaand overzicht wordt meteen duidelijk dat je er ook wat voor terugkrijgt. Zo is de M5 bijvoorbeeld de op één na sterkste van het rijtje. Hij heeft bovendien de grootste verbrandingsmotor van het stel. Tegelijkertijd bewijst Mercedes-AMG wat betreft gewicht zijn huiswerk het beste te hebben gedaan, want de nota bene oudste plug-in hybride knaller van het stel (de GT 4-Door) is veruit de sterkste en tegelijkertijd is hij lichter dan de Panamera en de M5. Al komt dat natuurlijk door zijn veel kleinere accupakket dat hem nauwelijks in staat stelt geheel elektrisch te rijden.
Overigens is er nog een manier om de M5 met zijn gewicht nog iets dichter bij de anderen te krijgen: met het optionele koolstofvezel dak gaat er 30 kilo gewicht van af. Alle kleine beetjes helpen ...