AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe basismotor voor 6-serie
Een compleet nieuwe zescilinder lijnmotor is vanaf september de nieuwe basismotor in de 6-serie. De 630i komt er als coupé en cabriolet.
Een compleet nieuwe zescilinder lijnmotor is vanaf september de nieuwe basismotor in de 6-serie. De 630i (zonder 'C') komt er als coupé en cabriolet.
De nieuwe zesinlijn zal in de 6-serie zijn premiëre beleven, maar niet lang daarna ook in andere BMW's beschikbaar komen. De 3-liter is net als de V8's nu voorzien van het VALVETRONIC-systeem. Verder is door toepassing van een magnesium-aluminium legering het motorgewicht afgenomen. Met een specifiek vermogen van 63 kW/l is het één van de krachtigste atmosferische 3-liters die er bestaan. De nieuwe zescilinder haalt uit een cilinderinhoud van 2996 cc maar liefst 190 kW/258 pk, 27 pk meer dan de oude motor. Het maximum koppel van 300 Nm is beschikbaar bij 2500 tpm. De motor kan verschillende kwaliteiten bezines aan van 91 tot 98 oktaan. De 630i met hangeschakelde zesversnellingsbak heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 9,0 l/100km, de zestraps automaat heeft 9,5 l/100 km nodig. De klant kan overigens kiezen uit een handbak, sequentieel schakelende bak (SMG) of automaat.
De nieuwe zesinlijn zal in de 6-serie zijn premiëre beleven, maar niet lang daarna ook in andere BMW's beschikbaar komen. De 3-liter is net als de V8's nu voorzien van het VALVETRONIC-systeem. Verder is door toepassing van een magnesium-aluminium legering het motorgewicht afgenomen. Met een specifiek vermogen van 63 kW/l is het één van de krachtigste atmosferische 3-liters die er bestaan. De nieuwe zescilinder haalt uit een cilinderinhoud van 2996 cc maar liefst 190 kW/258 pk, 27 pk meer dan de oude motor. Het maximum koppel van 300 Nm is beschikbaar bij 2500 tpm. De motor kan verschillende kwaliteiten bezines aan van 91 tot 98 oktaan. De 630i met hangeschakelde zesversnellingsbak heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 9,0 l/100km, de zestraps automaat heeft 9,5 l/100 km nodig. De klant kan overigens kiezen uit een handbak, sequentieel schakelende bak (SMG) of automaat.
De 630i Coupé met handbak sprint in 6,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h (automaat 6,7s), de cabriolet heeft met 6,9 seconden (automaat 7,2s) iets meer tijd nodig. De topsnelheid van alles versies bedraagt 250 km/h. De 630i-versies wegen gemiddeld 120 kg minder dan de achtcilinder 645Ci.
Uiterlijke verschillen zijn er ook. De 630i staat standaard op 17-inch wielen met banden in de maat 245/50R17. Verder hebben de verchroomde uitlaatpijpen een ronde i.p.v. ovale vorm en zijn de nierspijlen in de grille zwart i.p.v. chroomkleurig.
De 630i is vanaf september leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend.
Uiterlijke verschillen zijn er ook. De 630i staat standaard op 17-inch wielen met banden in de maat 245/50R17. Verder hebben de verchroomde uitlaatpijpen een ronde i.p.v. ovale vorm en zijn de nierspijlen in de grille zwart i.p.v. chroomkleurig.
De 630i is vanaf september leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Z9, waar kennen we dat ook alweer van? Precies, van deze BMW Concept
Proefrit
BMW 635 CSi - Verslavend en dan is dit niet eens de M
Nieuws
‘BMW 6-serie keert terug in plaats van 8-serie’
Designreview
Designreview BMW 635 CSi: ‘Een waardig opvolger tekenen van een icoon kan dus wel’
Achtergrond