Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Nieuw Cannonball-record: 26 uur en 38 minuten

Coronaracen

77
Nieuw Cannonball-record: 26 uur en 38 minuten
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
10 april 2020 om 16:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Nu wereldwijd veel mensen thuisblijven en de wegen dus ook in de VS rustiger dan normaal zijn, zag een aantal vooralsnog onbekende personen een ultieme kans om het door velen nagestreefde ‘coast-to-coast’-record weer eens wat bij te werken. Dat lijkt te zijn gelukt, maar er is ook kritiek.

Officieel is er eigenlijk niets bekend over het nieuwe record of wie er verantwoordelijk is voor de razendsnelle rit. De tijd van 26 uur en 38 minuten werd op Instagram gedeeld door iemand die kennelijk dicht bij het vuur zit, samen met een foto van de witte Audi A8 waarmee de rit zou zijn verreden. Volgens insiders die bewijsstukken hebben gezien en geanalyseerd, zoals in onderstaande video oud-recordhouder Ed Bolian (28 uur en 50 minuten), lijkt het echter aannemelijk dat de tijd klopt.

De huidige rust lijkt een ideaal uitgangspunt voor een razendsnelle en hoogst illegale rit van kust naar kust, maar tegelijkertijd is niet iedereen blij met het vermeende record. Zoals ook Road and Track onderstreept, vinden sommigen het valsspelen van anderen simpelweg stijl- of respectloos. Bolian durft zo’n veroordeling echter niet aan: “Dat zou zijn alsof de cocaïnedealer tegen de heroïnedealer zegt dat hij een slecht persoon is”, verwijst hij naar het hoe dan ook illegale karakter van zo’n race.

Het record stond sinds november op naam van Arne Toman, Doug Tabutt en Berkeley Chadwick, die de afstand in een Mercedes-Benz E63 AMG in 27 uur en 25 minuten afraffelden. De rit wordt traditioneel verreden tussen de Red Ball Garage in New York en het Portofino Inn-hotel in Los Angeles, al zijn er wel een aantal routes om uit te kiezen.

Het is zaak niet te onderschatten wat er komt kijken bij zo’n rit of hoe snel het daadwerkelijk gaat. Met de genoemde E-klasse reed het team van Toman gemiddeld, dus inclusief stops, zo’n 165 km/h. Wie wel eens heeft geprobeerd om hard te rijden gedurende een lange rit weet dat dit bijna onmogelijk is. Daarom worden de auto’s voorafgaand aan de monstertocht uitvoerig geprepareerd en zijn ze onder meer voorzien van extra brandstoftanks en een veelheid aan navigatieapparatuur en radardetectoren.

Ook worden de achterlichten soms deels afgeplakt om de auto minder herkenbaar te maken en is er vaak een ‘kill switch’ voor de remlichten aanwezig, zodat er in geval van nood onopvallend naar legalere snelheden kan worden afgeremd. De laatste jaren schakelen najagers van het record bovendien tientallen mensen in die als spotters langs de route staan, assisteren bij het tanken of zelfs de boel vanuit de lucht in de gaten houden en waar nodig alternatieve routes voorstellen.

Cannonball-runs zijn in de VS al bijna zo oud als het gemotoriseerde vervoer zelf. De naam ‘Cannonball’ onderstreept dat punt, want die verwijst naar de bijnaam van Erwin Baker, een man die al in 1915 het eerste record op dit vlak in handen kreeg. In de loop der decennia zijn tal van evenementen en recordpogingen de revue gepasseerd, wat samen met de nodige films en boeken heeft bijgedragen aan de aantrekkingskracht van deze langeafstandsrun.

Audi A8 cannonball

Foto: Rehv Mark

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
  • Lees meer over supercars en sportscars
Audi Audi A8 Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.708
Bekijk nu ⟩
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    • 2008
    • 157.037 km

    € 16.900

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    • 2008
    • 157.037 km

    € 15.900

    Audi A8 4.2 FSI quattro Pro Line+ Automaat / Leder / navi / Schuifdak

    Audi A8 4.2 FSI quattro Pro Line+ Automaat / Leder / navi / Schuifdak

    • 2011
    • 257.016 km

    € 20.950

Meer Audi A8 occasions

Lezersreacties (77) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Als vanouds stopt Mercedes een nieuwe S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    10
    • 9 december 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    9
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    11
    • 10 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    9
    • 24 juli 2019
meer reviews
Test: Audi A8

Test: Audi A8

108

De facelift die Audi doorvoert bij de A8 is vooral cosmetisch. Bij de plug-inhybride 60 TFSIe-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
  • Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    • 19 september 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden