Volvo had recordmarktaandeel in Nederland
Stijgende lijn
De zaken lopen goed voor Volvo in Nederland. Het merk scoorde uitzonderlijk goed in de eerste periode van dit jaar en stijgt daarmee naar recordhoogte.
Met een marktaandeel van 8,3 procent kan Volvo spreken van een uiterst succesvol eerste kwartaal. In de afgelopen zeventien jaar was het gemiddelde aandeel 3,8 procent. Dat is hiermee ruimschoots overtroffen. De stijgende lijn lijkt zelfs nog even door te zetten. In maart behaalde Volvo zelfs een marktaandeel van 9,4 procent. Toch is het nog niet genoeg voor een eerste plek, want Toyota en Tesla scoorden nog beter met beide een marktaandeel van boven de 10 procent.
De goede registratiecijfers van Volvo zijn vooral te danken aan de elektrische modellen uit het aanbod. Op de markt voor elektrische auto's en plug-in hybrides gaat Volvo er met de zilveren medaille vandoor. De volledig elektrischeXC40 is het op een na beste verkochte (elektrische) model van Nederland over het eerste kwartaal. Alleen de Tesla Model Y scoorde beter in deze periode. De nog piepjonge (en onlangs al opgefriste) EX30 klom naar de vierde positie op de ranglijst. In de algemene top 25 van best verkochte modellen wordt Volvo vier keer vertegenwoordigd en wel door de XC40, EX30, V60 en XC60. De twee laatstgenoemden staan respectievelijk op plek 21 en 25 in de ranglijst.