AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nederlandse vliegende auto stap dichter bij het luchtruim

Goedkeuring voor Pal-V

Pal-V Liberty

De Nederlandse vliegende auto Pal-V is weer een stapje dichter bij zijn doel. De European Union Aviation Safety Agency (EASA) heeft zijn technische goedkeuring gegeven aan de Pal-V.

Er wordt al zo'n zeventien jaar aan gewerkt, maar nog altijd hangt de Pal-V Liberty niet in de lucht. Vorig jaar was er nog groot nieuws, omdat er voor het eerst een kakelverse apk op is gekomen en in 2020 kreeg de auto al goedkeuring voor de openbare weg. Nu is er helemaal belangrijk nieuws, want de Pal-V is een stap dichter bij het andere territorium waar hij zich moet bewijzen: het luchtruim.

De European Union Aviation Safety Agency (EASA) heeft aangegeven dat er geen 'technische bezwaren' zijn voor de Pal-V. Daar is het bedrijf heel blij mee, want dat is een belangrijke stap richting de certificering van de Pal-V Liberty. "Deze mijlpaal bevestigt dat PAL-V klaar is om 's werelds eerste gecertificeerde FlyDrive-voertuigen op de markt te brengen en mobiliteit voor altijd te transformeren", aldus Pal-V-topman en -oprichter Robert Dingemanse.

Pal-V haalde een jaar geleden al een megaorder binnen voor de Liberty. Aviterra, een bedrijf uit Dubai, gaat ruim honderd exemplaren afnemen. Dat wil de Pal-V inzetten voor regionaal vervoer in de emiraten. Het geld klotst daar natuurlijk tegen de plinten en zo'n vliegende auto past perfect bij de soms wat megalomane projecten aldaar. Er moeten alleen nog wel even geschikte plekken voor gevonden worden daar, want er is een strook grond nodig van 90 tot 200 meter lang en 20 meter breed om te kunnen opstijgen.

Lezersreacties (44)

Reageren
Sub-reacties inklappen
flerflep
flerflep
  • 3
Met een prijs van "slechts" 500.000 euro's is een PAL-V ook gewoon een uitstekende keuze voor de mensen die al een super/hypercar hebben (of niet willen maar wel het geld hebben). Het apparaat is ook nog eens net zo betaalbaar als een ander klein vliegtuig of helicopter met het gemak dat je straks (bijvoorbeeld) in valkbij Utrecht kunt opstijgen, lekker naar Texel vliegen, kunt landen en verder rijden. Lijkt me echt een gat in de markt voor de meer vermogende mens.
flerflep
flerflep
  • 3
Volgens mij gaat dit je inderdaad boven de pet. Met die manier van redeneren heeft een Lamborghini geen bestaansrecht zolang Dacia nog goedkopere auto's maakt.
Pomoek
Pomoek
  • 1
Ja. Leuk idee. Mag alleen niet. Je mag in NL alleen opstijgen en landen van een vliegveld.
Of als je een tug ontheffing hebt voor je tuin. Dat staat voor Tijdelijk Uitzonderlijk Gebruik.
Dus voor iedere vlucht moet je bij de provincie die ontheffing aanvragen. Dan gaat de lol er snel af vermoed ik zo.
flerflep
flerflep
  • 2
Er zijn enorm veel kleine vliegvelden in Nederland waar je min of meer gewoon kunt komen en gaan in ieder geval zonder ontheffing per vlucht. Alleen de grote gereguleerde vliegvelden (Schiphol, Lelystad etc.) eisen dat wel. Maar dat is het leuke van de PAL-V lijkt mij, daar ben je dus niet van afhankelijk.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 3
Ik rij er vaak langs en zie er nauwelijks activiteit. Lijkt toch meer een Lightyear 2.0 waar nog veel haken en ogen aan zitten.
10001
10001
  • 3
Ah dus jij ziet geen activiteit dus wordt het niets. Wat wil je eigenlijk zien? Continue landende en opstijgende voertuigen?
EWi e
EWi e
  • 2
Wat zou je aan de buitenkant voor activiteiten moeten zien dan? Als je langs ons eigen kantoorpand rijdt zie ook niet wat we aan het doen zijn...
Biancospino
Biancospino
  • 0
Het is een tamelijk complexe constructie met al dat gescharnier en gevouw.
Welke luchtvaarttechnici mogen en kunnen er voor onderhoud en reparatie aan sleutelen?
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 0
Kijk eens op een vliegdekschip....vleugels die opvouwen, helicopterbladen die opgevouwen worden....
Koppakking
Koppakking
  • 0
Een cabriodak van een 911 is ook ingewikkeld.
Weet je hoe het werkt? Daarbij, iemand die dit koopt kan de kosten ook goed betalen.
s velthuis
s velthuis
  • 3
Wauw. Hoe vet dat er anno nu toch nog eens een keer iets bijzonders op de weg wordt gezet?
by made
by made
  • 2
Met die start en landingsbanen komt het wel goed. Je zal zeker een vluchtplan moeten indienen volgens de luchtvaartwet. Leuk dat een boerenweggetje een begin of eindpunt kan zijn. Of een vliegveld(je) in de buurt van een bestemming. Mij spreekt het aan. Nu nog even dat brevet.
Maybach SL 680
Maybach SL 680
  • 0
@AW: er staat een understatement in de tekst van het artikel, namelijk dat
"het geld daar tegen de plinten klotst".
Waarschijnlijk moet daar staan: inmiddels de ventilatoren aan het plafond heeft bereikt.
Mlx71
Mlx71
  • 1
Lekker verdienmodel 17 jaar wachten op een goedkeuring, en er dan nog steeds niet zijn.
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 0
De Boeing 777-9 werd aangekondigd in 2011, zou in laat 2017 of 2018 vliegen en in 2019 uitgeleverd gaan worden.
Als alles goed gaat wordt ie nu hopelijk eind 2026 gecertificeerd en uitgeleverd....
In de luchtvaart kost certificering tijd, heel veel tijd. Zijn er problemen waar je tegenaan loopt? Kan je voor dat deel weer opnieuw beginnen met certificering.
Bovendien moet ook de hele organisatie van het bedrijf gecertificeerd worden, en ook de hele productie...
EWi e
EWi e
  • 0
Maar voor mensen zonder kennis van zaken kan het natuurlijk altijd makkelijker...
Dominiek 4500560
Dominiek 4500560
  • 1
Waarom zou je een vliegende auto pakken van 500k als je al voor minder dan 80k een 1 mans drone hebt die je van a naar b kan vliegen
10001
10001
  • 0
"Aviterra, een bedrijf uit Dubai, gaat ruim honderd exemplaren afnemen. Dat wil de Pal-V inzetten voor regionaal vervoer in de emiraten"
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 0
Waarom zou je een vliegende auto pakken van 500k als je al voor minder dan 80k een 1 mans drone hebt die je van a naar b kan vliegen

Omdat je met je drone niet vanaf huis kan starten en met deze wel.
Omdat deze bij uitvallen motor niet neerstort.
Omdat deze veel meer bereik heeft.
EWi e
EWi e
  • 0
Waarom kopen mensen een Bugatti voor meer dan 6.000.000 euro als je al voor minder dan 18.000 euro een nieuwe auto hebt die je van a naar b kan rijden?
Koppakking
Koppakking
  • 0
Kansloos.................altijd leuk. Bekt lekker.
Ik denk als ze mogen.....dat het wel degelijk een kans heeft.
haton
haton
  • 0
Hou nou toch eens een keer op met dit gepruts.
Het ziet er niet uit, is geen VTOL, veel te breed, viil te duur.
Toedeledokie.
EWi e
EWi e
  • 0
Het ziet er niet uit, is geen VTOL, veel te breed, viil te duur.

Wat zou het dan moeten zijn?
MarkVL
MarkVL
  • 0
Idee is leuk maar zitten te veel haken en ogen aan. Je mag ook niet zomaar het luchtruim in logischerwijs, je bent gebonden aan allerlei regels i.v.m. veiligheid. Niemand zit te wachten op uit de lucht vallende vliegende auto's vanwege een aanrijding (aanvlieging).
Geen geite wollen sokken
Geen geite wollen sokken
  • 1
Haha. Weer veel positieve reacties te lezen. Elke ontwikkeling is op zich goed. Ook als uiteindelijk deze in praktijk het niet gaat worden. Van idee tot productie duurt veel te lang. Ik denk namelijk ook dat 1 of 2 persoons drones veel meer kans maken. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar kijk waar ze in China al mee bezig zijn. Wellicht moeten we in Europa gewoon in China ontwikkelde producten kopiëren. 🥴🤣.
Vooral in grote steden die compleet vastlopen met files kunnen dit soort ontwikkelingen, voor natuurlijk eerst de rijken, oplossing zijn.
Maar als soort taxi diensten hopelijk voor “gewone” mensen over aantal jaren ook betaalbaar en bereikbaar.
Gewijzigd door auteur
Samoht
Samoht
  • 0
Ik vraag me af of ze na 17 jaar - helaas - niet zijn in gehaald door dronetechniek? Daarmee heb je ook geen 100 of 200 meter landingsbaan nodig
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 1
Alleen vallen die uit de lucht bij een motorstoring, zijn alleen geschikt voor kleine afstanden, en je moet nog steeds naar een opstijgplaats.
EWi e
EWi e
  • 1
Ingehaald? Waar wordt momenteel een volledig gecertificeerde drone voor vervoer van mensen geproduceerd dan? Heb je een linkje?
CPH
CPH
  • 0
In de tekst staat dat dit apparaat een Europese typegoedkeuring heeft voor de openbare weg. Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij. Er steken immers scherpe onderdelen uit buiten de carrosserie die een gevaar (lees: letsel) op kunnen leveren.
vuurvlieg
vuurvlieg
  • 0
Ik vermoed het uitschuifbare "staart" deel. Scherpe hoeken waar andere verkeersdeelnemers zich aan zouden kunnen verwonden bij een ongeval.
Cole Trickle
Cole Trickle
  • 0
Geinig. Toch lijkt het van een afstand apart: je wilt een apparaat dat 2 dingen kan. By far het moeilijkste is vliegen. Waarom dan niet sleutelen aan bestaande vliegtuigen zodat die de weg op kunnen? Ik zie de privé jet van Max al gaan over de A2.
EWi e
EWi e
  • 1
Mooie mijlpaal voor een technisch zeer interessant bedrijf waar we als Nederlander trots op kunnen zijn!
gasterplanke
gasterplanke
  • 0
Allemaal leuk, maar hoe rijdt ‘ie? Ligt hij lekker in de bochten, is ‘ie stabiel ook bij zijwind, wil het een beetje optrekken? En natuurlijk de belangrijkste: hoeveel kan ‘ie trekken?