
Nederlandse vliegende auto stap dichter bij het luchtruim
Goedkeuring voor Pal-V
De Nederlandse vliegende auto Pal-V is weer een stapje dichter bij zijn doel. De European Union Aviation Safety Agency (EASA) heeft zijn technische goedkeuring gegeven aan de Pal-V.
Er wordt al zo'n zeventien jaar aan gewerkt, maar nog altijd hangt de Pal-V Liberty niet in de lucht. Vorig jaar was er nog groot nieuws, omdat er voor het eerst een kakelverse apk op is gekomen en in 2020 kreeg de auto al goedkeuring voor de openbare weg. Nu is er helemaal belangrijk nieuws, want de Pal-V is een stap dichter bij het andere territorium waar hij zich moet bewijzen: het luchtruim.
De European Union Aviation Safety Agency (EASA) heeft aangegeven dat er geen 'technische bezwaren' zijn voor de Pal-V. Daar is het bedrijf heel blij mee, want dat is een belangrijke stap richting de certificering van de Pal-V Liberty. "Deze mijlpaal bevestigt dat PAL-V klaar is om 's werelds eerste gecertificeerde FlyDrive-voertuigen op de markt te brengen en mobiliteit voor altijd te transformeren", aldus Pal-V-topman en -oprichter Robert Dingemanse.
Pal-V haalde een jaar geleden al een megaorder binnen voor de Liberty. Aviterra, een bedrijf uit Dubai, gaat ruim honderd exemplaren afnemen. Dat wil de Pal-V inzetten voor regionaal vervoer in de emiraten. Het geld klotst daar natuurlijk tegen de plinten en zo'n vliegende auto past perfect bij de soms wat megalomane projecten aldaar. Er moeten alleen nog wel even geschikte plekken voor gevonden worden daar, want er is een strook grond nodig van 90 tot 200 meter lang en 20 meter breed om te kunnen opstijgen.
Lees ook
Tanken wordt waarschijnlijk weer goedkoper
Skoda Elroq is verkooptopper in Nederland - Kia blijft marktleider
'Nieuwe Toyota FJ Cruiser' eindelijk klaar voor productie
Toyota Aygo X Hybrid: volledig hybride en sterker dan ooit!
Met deze plug-in hybrides kun je alles - BMW X3 30e xDrive vs. Mercedes GLC 300e
Lezersreacties (44)
Reageren






Of als je een tug ontheffing hebt voor je tuin. Dat staat voor Tijdelijk Uitzonderlijk Gebruik.
Dus voor iedere vlucht moet je bij de provincie die ontheffing aanvragen. Dan gaat de lol er snel af vermoed ik zo.








Welke luchtvaarttechnici mogen en kunnen er voor onderhoud en reparatie aan sleutelen?


Weet je hoe het werkt? Daarbij, iemand die dit koopt kan de kosten ook goed betalen.



"het geld daar tegen de plinten klotst".
Waarschijnlijk moet daar staan: inmiddels de ventilatoren aan het plafond heeft bereikt.


Als alles goed gaat wordt ie nu hopelijk eind 2026 gecertificeerd en uitgeleverd....
In de luchtvaart kost certificering tijd, heel veel tijd. Zijn er problemen waar je tegenaan loopt? Kan je voor dat deel weer opnieuw beginnen met certificering.
Bovendien moet ook de hele organisatie van het bedrijf gecertificeerd worden, en ook de hele productie...




Waarom zou je een vliegende auto pakken van 500k als je al voor minder dan 80k een 1 mans drone hebt die je van a naar b kan vliegen
Omdat je met je drone niet vanaf huis kan starten en met deze wel.
Omdat deze bij uitvallen motor niet neerstort.
Omdat deze veel meer bereik heeft.




Ik denk als ze mogen.....dat het wel degelijk een kans heeft.

Het ziet er niet uit, is geen VTOL, veel te breed, viil te duur.
Toedeledokie.

Het ziet er niet uit, is geen VTOL, veel te breed, viil te duur.
Wat zou het dan moeten zijn?



Vooral in grote steden die compleet vastlopen met files kunnen dit soort ontwikkelingen, voor natuurlijk eerst de rijken, oplossing zijn.
Maar als soort taxi diensten hopelijk voor “gewone” mensen over aantal jaren ook betaalbaar en bereikbaar.









Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.