AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Nederlander kiest voor steeds zuiniger auto's'
65
We kunnen trots zijn als Nederlanders: de CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto's daalt in een rap tempo. Dat geldt niet alleen voor de kleine auto's, juist ook bij de grote modellen gaat de Nederlander voor de zuinige versies.
Dat blijkt uit onderzoek van Bovag, Rai Vereniging en RDC. In 2008 was de gemiddelde CO2-uitstoot van een in Nederland verkochte auto nog 157 g/km, vorig jaar was dat al 10 g/km minder. In de eerste twee maanden is de uitstoot verder gedaald naar 142 gram CO2 per kilometer.
De daling in CO2-uitstoot is het grootst bij auto's met een LPG-installatie: van 183 gram in 2009 ging de uitstoot naar 172 gram in de eerste twee maanden van 2010, een daling van 6 procent. Hybrides duiken gemiddeld onder de 100 gram per kilometer: 99 g/km in 2010 ten opzichte van 103 gram in 2009. Dat komt neer op een daling van 3,9 procent. Benzineauto's gingen van 148 g/km (2009) naar 143 g/km (2010), diesels van 152 naar 145 gram, een daling van respectievelijk 3,4 en 4,6 procent.
De daling van de CO2-uitstoot van het nieuwe wagenpark komt niet alleen omdat mensen kleiner gaan rijden. Juist in het E-segment (Mercedes E-klasse) daalde de gemiddelde uitstoot met 11,5 procent. Bij SUV's daalde bij de kleinere modellen de uitstoot met 11,0 procent en bij de grote exemplaren bedroeg de daling zelfs 13,8 procent.
Inmiddels heeft 25,2 procent van de diesels een uitstoot van minder dan 116 gram per kilometer. Dat betekent lagere bijtelling. In 2008 was dat nog maar 1,5 procent en in 2009 was dat percentage 8,5 procent. Daar moet wel bij vermeld worden dat er destijds veel minder dieselauto's waren die voldeden aan de eisen voor 20 procent bijtelling.
De daling in CO2-uitstoot is het grootst bij auto's met een LPG-installatie: van 183 gram in 2009 ging de uitstoot naar 172 gram in de eerste twee maanden van 2010, een daling van 6 procent. Hybrides duiken gemiddeld onder de 100 gram per kilometer: 99 g/km in 2010 ten opzichte van 103 gram in 2009. Dat komt neer op een daling van 3,9 procent. Benzineauto's gingen van 148 g/km (2009) naar 143 g/km (2010), diesels van 152 naar 145 gram, een daling van respectievelijk 3,4 en 4,6 procent.
De daling van de CO2-uitstoot van het nieuwe wagenpark komt niet alleen omdat mensen kleiner gaan rijden. Juist in het E-segment (Mercedes E-klasse) daalde de gemiddelde uitstoot met 11,5 procent. Bij SUV's daalde bij de kleinere modellen de uitstoot met 11,0 procent en bij de grote exemplaren bedroeg de daling zelfs 13,8 procent.
Inmiddels heeft 25,2 procent van de diesels een uitstoot van minder dan 116 gram per kilometer. Dat betekent lagere bijtelling. In 2008 was dat nog maar 1,5 procent en in 2009 was dat percentage 8,5 procent. Daar moet wel bij vermeld worden dat er destijds veel minder dieselauto's waren die voldeden aan de eisen voor 20 procent bijtelling.
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws