AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nederland positief over elektrische auto's
1
De Nederlander staat positief tegenover alternatieve aandrijflijnen. Zolang het maar niets extra kost.
Dat blijkt uit een onderzoek dat Bosch in ons land heeft laten uitvoeren. Van de 1.000 mensen die aan het onderzoek deelnamen, denkt 86 procent dat er de komende tien jaar een toekomst voor de hybride is weggelegd. Precies 50 procent van de respondenten zegt een hybride auto te overwegen als er een nieuwe auto op het wensenlijstje staat. Maar liefst 64 procent geeft de milieuvriendelijkheid van een hybride auto als het hoofdargument om zo'n auto te kopen en dus niet bijvoorbeeld het fiscale voordeel.
Ook ziet een overgrote meerderheid van 75 procent de komende 10 jaar een toekomst voor elektrische auto's. Daar moeten we wel als kanttekening bij plaatsen dat dit een ja-/nee-vraag was. Dus de deelnemers aan het onderzoek konden niet aangeven hoe belangrijk de elektrische auto de komende tien jaar dan precies wordt.
51 procent vindt de verwachte actieradius van 150 à 200 kilometer voldoende, 49 procent vindt het niet genoeg. Experts hadden verwacht dat meer mensen de actieradius zouden accepteren. Een groot deel van de sceptici vindt dat de elektrische actieradius moet stijgen tot boven 500 kilometer. Het is vooralsnog maar zeer de vraag of dat ooit gaat gebeuren.
77 procent van de Nederlanders denkt volgens het Bosch-onderzoek dat de elektrische auto duurder wordt dan een conventioneel model. 79 procent van die mensen denkt dat dit prijsverschil minimaal 4000 euro gaat bedragen. TNO verwacht dat het prijsverschil ongeveer 8000 euro bedraagt. En dan het slechte nieuws: 89 procent van de mensen die denkt dat elektrische auto's duurder zijn, is niet bereid om meer geld te betalen.
De doorbraak van elektrisch rijden laat volgens de onderzoeksdeelnemers nog wel even op zich wachten. 34 procent denkt dat tussen 2015 en 2020 de eerste elektrische auto's op de markt komen die qua prestaties (bijvoorbeeld actieradius, acceleratie en topsnelheid) vergelijkbaar is met een conventionele auto. 28 procent gokt op de periode 2020-2025. 22 procent denkt dat het nog langer duurt en acht procent denkt zelfs dat de elektrische auto nooit de auto met verbrandingsmotor kan evenaren.
Ook ziet een overgrote meerderheid van 75 procent de komende 10 jaar een toekomst voor elektrische auto's. Daar moeten we wel als kanttekening bij plaatsen dat dit een ja-/nee-vraag was. Dus de deelnemers aan het onderzoek konden niet aangeven hoe belangrijk de elektrische auto de komende tien jaar dan precies wordt.
51 procent vindt de verwachte actieradius van 150 à 200 kilometer voldoende, 49 procent vindt het niet genoeg. Experts hadden verwacht dat meer mensen de actieradius zouden accepteren. Een groot deel van de sceptici vindt dat de elektrische actieradius moet stijgen tot boven 500 kilometer. Het is vooralsnog maar zeer de vraag of dat ooit gaat gebeuren.
77 procent van de Nederlanders denkt volgens het Bosch-onderzoek dat de elektrische auto duurder wordt dan een conventioneel model. 79 procent van die mensen denkt dat dit prijsverschil minimaal 4000 euro gaat bedragen. TNO verwacht dat het prijsverschil ongeveer 8000 euro bedraagt. En dan het slechte nieuws: 89 procent van de mensen die denkt dat elektrische auto's duurder zijn, is niet bereid om meer geld te betalen.
De doorbraak van elektrisch rijden laat volgens de onderzoeksdeelnemers nog wel even op zich wachten. 34 procent denkt dat tussen 2015 en 2020 de eerste elektrische auto's op de markt komen die qua prestaties (bijvoorbeeld actieradius, acceleratie en topsnelheid) vergelijkbaar is met een conventionele auto. 28 procent gokt op de periode 2020-2025. 22 procent denkt dat het nog langer duurt en acht procent denkt zelfs dat de elektrische auto nooit de auto met verbrandingsmotor kan evenaren.