AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nederland mag roetfilter niet verplicht stellen
De Nederlandse overheid wil in strijd met de luchtvervuiling een roetfilter voor alle dieselauto's verplicht stellen. Het Europees Hof van Justitie zet echter een flinke streep door de plannen: ze zijn strijdig met de Europese vrije markt.
De Nederlandse overheid wil in strijd met de luchtvervuiling een roetfilter voor alle dieselauto's verplicht stellen. Het Europees Hof van Justitie zet echter een flinke streep door de plannen: ze zijn strijdig met de Europese vrije markt.
Nederland was om dezelfde reden eerder al teruggefloten door de Europese Commissie. Onze regering liet het er niet bij zitten, omdat deze van mening is dat voor het dichtbevolkte Nederland striktere maatregelen nodig zijn om aan de Europese milieueisen te voldoen.
Het Europees Hof van Justitie vindt dat Nederland niet voldoende hard kan maken dat hier inderdaad bijzondere omstandigheden gelden die bijzondere maatregelen vereisen. Overigens is onze regering wel tevreden over het effect van de subsidie op roetfilters. Twee jaar geleden had nog maar 10 procent van de verkochte diesels een roetfilter, nu is dat al 60 procent. Ook de zogenoemde retrofitfilters, roetfilters die achteraf worden gemonteerd, stijgen in populariteit.
Het Europees Hof van Justitie vindt dat Nederland niet voldoende hard kan maken dat hier inderdaad bijzondere omstandigheden gelden die bijzondere maatregelen vereisen. Overigens is onze regering wel tevreden over het effect van de subsidie op roetfilters. Twee jaar geleden had nog maar 10 procent van de verkochte diesels een roetfilter, nu is dat al 60 procent. Ook de zogenoemde retrofitfilters, roetfilters die achteraf worden gemonteerd, stijgen in populariteit.
Plaats een reactie
Lees ook
Volvo V70 Cross Country 2.4T – 2002 – 371.721 km - Klokje rond
Nieuws
Moderne Mini's te groot? Dan ga je toch voor deze nieuwe oude!
Nieuws
Mercedes-AMG's geheel eigen EV laat zich zien
Nieuws
Prijzen tweedehands elektrische auto 30 procent lager dan in 2023
Nieuws