MTA-fabriek sluit om corona: 'Europese auto-industrie volgt'

Corona-crisis Europese automerken?

Fabriek Mioveni Dacia Duster productie Renault tes

Het corona-virus begint in Europa inmiddels aardig om zich heen te grijpen. In Italië heeft dat al redelijk stevige gevolgen, want daar wordt in bepaalde gebieden het dagelijks leven deels stilgelegd. Het Italiaanse MTA sluit de deuren ook en vreest als gevolg daarvan voor een snelle productiestop in meerdere Europese autofabrieken.

De in Noord-Italië gevestigde fabriek van MTA levert op grote schaal onderdelen aan diverse Europese autofabrikanten. Het bevindt zich ook net in een regio waar de boel deels op slot gaat vanwege het oprukkende coronavirus. In een officiële verklaring laat MTA weten dat het 'tot nader orde' de fabriek heeft moeten sluiten om aan Italië's voorschriften te voldoen omtrent het virus. De 600 medewerkers van het bedrijf zitten vanaf nu thuis.

Dat is voor het bedrijf zelf uiteraard een domper, maar men maakt zich ook zorgen om het grotere plaatje. Volgens MTA heeft de stop van hun levering aan fabrikanten tot gevolg dat Fiat deze week nog drie fabrieken stil ziet vallen. Volgende week volgen 'alle andere FCA-fabrieken in Europa, die van Renault, BMW en Peugeot ook'.

Een stevige waarschuwing, waarmee MTA kracht bijzet aan hun verzoek aan de Italiaanse autoriteiten om - onder strenge controle - een deel van haar personeel toch aan het werk te laten. MTA hoopt met een grondige gezondheidscontrole op tien procent van de normale capaciteit door te kunnen gaan. Daarmee wil het bedrijf voorkomen dat andere fabrieken en automerken meegetrokken worden in 'deze economische en sociale last'.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.