Mitsubishi trekt de stekker uit de Eclipse Cross PHEV: wachten op de Grandis
Uitgeplugd
Na acht jaar is het doek definitief gevallen voor de Mitsubishi Eclipse Cross. Voor de Europese markt is het model uit productie. Het is wachten op zijn opvolger: de Mitsubishi Grandis. Die verschilt op een belangrijk vlak enorm van de auto die hij gaat vervangen.
Begin 2017 vulde Mitsubishi het gat tussen de ASX en Outlander op met een compleet nieuw model: de Eclipse Cross. Met de vroegere sportcoupé Eclipse had die niets van doen. Het was immers geen dynamische driedeurs, maar een markant vormgegeven cross-over. In zijn eerste levensjaren was de Mitsubishi Eclipse Cross in Nederland alleen leverbaar met een 163 pk sterke 1.5 viercilinder zonder enige vorm van elektro-ondersteuning. Wél kon je kiezen voor voor- en vierwielaandrijving én de SUV-achtige was er met handbak of cvt. Nadat de Eclipse Cross in 2020 grondig werd gefacelift en zelfs een compleet nieuwe achterzijde kreeg, trachtte de SUV de Nederlandse consument met zijn plug-in hybride aandrijflijn te verleiden. Vanaf nu is het echter over en uit voor de Mitsubishi Eclipse Cross.
De Eclipse Cross zoals die zo'n acht jaar geleden op de markt kwam.
De Nederlandse importeur zegt tegen AutoWeek dat de Mitsubishi Eclipse Cross niet meer wordt geproduceerd en dat er enkel nog voorraadmodellen te vinden zijn. Zonder opvolger blijft de Eclipse Cross niet. Mitsubishi komt nog dit jaar met een nieuw model waarvoor het een oude bekende naam afstoft: Grandis. De nieuwe Mitsubishi Grandis wordt feitelijk Mitsubishi's variant van de Renault Symbioz. Dat betekent dat die Grandis zich tot de ASX gaat verhouden zoals de Symbioz tot de Captur. Reken dus vooral op meer interieurruimte, maar ook op enkel hybride aandrijflijnen. Geen hybride hardware dus voor de opvolger van de Eclipse Cross Plug-in Hybrid.
Mitsubishi Eclipse Cross in Nederland
In zijn eerste volle Nederlandse verkoopjaar (2018) verlieten er in ons land 1.232 Mitsubishi's Eclipse Cross de showroom. Daarmee was het in dat jaar na de Space Star de populairste auto van het merk. In 2019 moest de Eclipse Cross de Outlander weer voor zich dulden en in 2020 piepte zelfs de toen zeer op leeftijd zijnde ASX voor. De vernieuwde Eclipse Cross deed de auto - ongetwijfeld geholpen door zijn plug-in hybride aandrijflijn - relatief veel goeds. De registraties namen weer toe. In 2022 had de Eclipse Cross met 1.042 registraties zijn op een na beste jaar in Nederland. Dit jaar staat de leveringsteller op een bescheiden 170 stuks. In totaal zijn in Nederland ruim 6.000 exemplaren gekentekend. Daar komen er niet veel meer bij.