Mitsubishi Grandis: een échte MPV en een échte Mitsubishi

Voor de Symbioz

Mitsubishi Grandis
Mitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi Grandis

De Mitsubishi Grandis keert terug. Niet als grote MPV-achtige, maar als een tot Mitsubishi omgetoverde Renault Symbioz. Als cross-over dus. We blikken terug op de Mitsubishi Grandis waarmee het in 2004 allemaal begon.

Ruim voordat MPV's als de Renault (Mégane) Scénic en Opel Zafira populair werden, was Mitsubishi al actief in het segment van de destijds ook wel als 'ruimtewagen' aangeduide praktische familieauto's. Sterker nog: Mitsubishi was er bijzonder vroeg bij. Landgenoot Nissan was met de in 1981 gelanceerde eerste generatie van de ook in Nederland geleverde Prairie eerder, maar Mitsubishi was met de in thuisland Japan Chariot geheten Space Wagon (1983) wél mooi eerder dan de Renault Espace (1984), die zo nu en dan als MPV-pionier wordt gezien. Die eerste generatie Space Wagon - die zelfs als Plymouth, Dodge en Eagle werd gevoerd - vond in 1991 opvolging in een aanzienlijk moderner vormgegeven tweede generatie. Die Space Wagon kreeg in de vorm van de Space Runner (Japan: RVR) zelfs een korter zustermodel met een schuifdeur. De markt voor MPV's was in Europa nog zo warm, dat er zelfs een derde generatie van verscheen, samen met een nieuwe Space Runner. Die derde generatie Space Wagon droeg in 2004 het stokje over aan de Mitsubishi Grandis waar het in dit artikel écht om draait.

Space Liner

Mitsubishi Space Liner

Mitsubishi Space Liner (2001).

De laatste generatie Mitsubishi Space Wagon groeide in elke richting behoorlijk ten opzichte van zijn voorganger. Zoveel zelfs, dat Mitsubishi het model in Japan van Grandis omdoopte tot Chariot Grandis. Dat verklaarde waar modelnaam Grandis in 2004 opeens vandaan kwam. Niet alleen zijn naam, ook het ontwerp van de Grandis kwam niet helemaal uit de lucht vallen. De door Olivier Boulay getekende Grandis - bij Mercedes-Benz zat hij achter de tekentafel voor de S-klasse 'Kathedraal' (W140) en de eerste C-klasse - borduurde voort op een studiemodel dat in oktober 2001 zijn debuut beleefde tijdens de Tokyo Motor Show: de Mitsubishi Space Liner. Diverse designelementen van die showauto haalden het productiestadium uiteraard niet. Zo had de Grandis natuurlijk geen suicide doors en ook de achterzijde van de MPV leek in niets op dat van zijn conceptuele voorganger, maar de oorsprong van het Grandis-design is er duidelijk in waar te nemen. Diverse stylingselementen van de Grandis - of eigenlijk: van de Space Liner - zag je terug op de Colt en je later terugzien op onder meer de toen actuele Colt.

Met een vleugje Volkswagen én waterstof

Mitsubishi had er aan het begin van het millennium geen trek in om voor de Grandis een compleet eigen basis te ontwikkelen. Dat was ook nergens voor nodig, zo bleek. Het platform van de eerste generatie Outlander - een SUV - bleek er prima voor geschikt. De wielbasis werd vergroot, de rijhoogte verkleind en de spoorbreedte vergroot. Tada! De Mitsubishi Grandis kreeg een 2.4 viercilinder benzinemotor mee die een adequate maar zeker niet overvloedige 165 pk en 217 Nm op de been bracht. De 4,77 meter lange Grandis legde immers ruim 1.600 kilo in de schaal. Schakelen ging met een handgeschakelde vijfbak óf met een viertraps automaat. Speciaal voor de Europese markt introduceerde Mitsubishi ook een 2.0 dieselmotor in zijn MPV. Hoewel die 136 pk sterke krachtbron werd aangeduid als Di-D, was het niets meer dan een van Volkswagen ingekochte 2.0 TDI die door Volkswagen en Audi onder meer voor de Touran, A4 en A6 werden gebruikt. Nog een leuk motorisch weetje: in 2003 slingerde Mitsubishi een Grandis met brandstofcel van Ballard de wereld in. Puur als testcase.

Mitsubishi Grandis

Mitsubishi Grandis: met name de lijn over de flank komt van de Space Liner.

Mitsubishi leverde Grandis in Nederland als zeszitter, maar zonder meerprijs ook als zevenzitter. Daarmee benoemen we direct een enorm verschil met later dit jaar te verschijnen volledig nieuwe Mitsubishi Grandis. Net als de Renault Symbioz die het feitelijk is, is dat altijd een vijfzitter. De derde zitrij van de Grandis viel op te bergen onder de laadvloer van de bagageruimte. Helaas: de stoelen op de tweede zitrij waren niet uitneembaar. Er waren destijds MPV's met een flexibeler interieur, evenals exemplaren waarin het stuur wél axiaal verstelbaar was.

Na in Nederland ruim 4.500 geregistreerde exemplaren trok de Nederlandse Mitsubishi-importeur in 2011 de stekker uit het model. Een opvolger zou in ons deel van de wereld niet meer komen. De eerste tekenen dat de MPV-markt aantallen verloor ten faveure van cross-overs en SUV's tekenden zich op. 2012 was daarbij het jaar dat de Outlander aan een nieuwe generatie werd geholpen. Daarvan verscheen een jaar later de meer dan bekende PHEV-versie die de Mitsubishi-verkopen in ons land kortstondig naar enorme hoogte zou stuwen.

Mitsubishi Grandis

Helemaal MPV, helemaal 2000's: pook uit het dashboard en organische vormen.

Na de Grandis

Een nieuwe Grandis kwam er niet meer. In Japan vloeide de bloedlijn van de MPV uiteindelijk samen met de vijfde generatie van de Delica, de D:5. Die markant vormgegeven en net als de Grandis op Outlander-basis tronende MPV-achtige werd in 2007 gepresenteerd en wordt nog altijd gebouwd. Dit jaar keert modelnaam Grandis in Europa terug op Mitsubishi's variant van de Renault Symbioz.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.