Mini presenteert John Cooper Works Rally
Mysterieuze neus voor rallykanon
Een nieuwe Countryman betekent dat Mini ook z'n rallywapen moet herzien. De auto, die onder meer in de Dakar-rally zal schitteren, heeft een neus die we nog niet eerder hebben gezien.
Net als de vorige Rally-Mini is de nieuwe John Cooper Works Rally wat uiterlijk betreft gebaseerd op de Countryman. Het cross-over-koetswerk van het gloednieuwe model heeft dankzij het nodige inkort- en verbredingswerk dezelfde afmetingen als dat van de vorige generatie. De wijzigingen zijn vooral bij de achterdeuren goed te zien. Deze auto leunt nog op de technische basis van z'n voorganger, al is volgens BMW vrijwel alles herzien.
Onder de kap ligt een beul van een zes-in lijn. De 'TwinPower' 3,0-liter dieselmotor levert 340 pk en maar liefst 800 Nm. Dat laatste is bovendien al bij 1.850 tpm beschikbaar, dus het blok zal er onder alle omstandigheden stevig aan sleuren. Toch belooft BMW een relatief laag verbruik, wat de actieradius tijdens lange en barre tochten natuurlijk ten goede komt.
Misschien wel het interessantste element van deze auto is echter de neus. Die wijkt namelijk sterk af van het front op de straat-Countryman. De koplampen zijn ronder en lijken hoger gepositioneerd, terwijl de anders gevormde grille juist een veel lagere positie krijgt. Of we deze neus in de toekomst ook op reguliere modellen gaan tegenkomen, is op dit moment nog niet duidelijk. Als dat gebeurt, lijkt de toekomstige 'coupéversie' van de Countryman de meest voor de hand liggende kandidaat. In dat geval is Mini overigens niet de eerste die een nieuw model in de rallysport laat dooschemeren: Ford deed het eerder met de Fiesta en Citroën met de C3.