Mini John Cooper Works is echt gifkikkertje
Met een Mini Cooper S kun je veel plezier beleven. Maar als het aankomt op snelheid in rechte lijn, moet het kleine scheurijzer toch in het stof bijten tegen de grotere auto's. Om hier iets aan te doen, komt Mini met een nieuw topmodel: de John Cooper Works.
De John Cooper Works komt als hatchback en als Clubman. Beide versies krijgen een tot 211 pk opgevoerde 1,6-liter turbomotor mee. Het maximum koppel bedraagt 260 Nm, of 280 Nm met overboost. Dit blok staat volgens Mini dichterbij dat van de Challenge-raceauto dan bij dat van de Cooper S. Zo zijn de luchtinlaat en -uitlaat, het luchtfilter en het uitlaatsysteem aangepast.
De sprint van 0 tot 100 kilometer kost de hatchback zodoende maar 6,5 seconden. Voor de Clubman is dit 6,8 seconden. De topsnelheid is voor beide versies gelijk: 238 kilometer per uur.
De Mini John Cooper Works is de eerste auto van het merk waarop Dynamic Traction Control (DTC) leverbaar is. Dit systeem maakt het mogelijk om met een gecontroleerde slip te rijden. Wordt het echt te gek, dan grijpt de Dynamic Stability Control (DSC) alsnog in. De bestuurder kan beide systemen overigens uitschakelen met een druk op de knop.
Verdere race-gerelateerde updates zijn grotere remschijven, andere dempers en een aangepaste versnellingsbak, die beter met het grotere vermogen overweg kan. Wie nog wat extra geld meebrengt, kan z'n Mini John Cooper Works nog 10 extra millimeters laten verlagen.
Halverwege dit jaar verschijnt de super-Mini bij de Mini Centers. De auto is voor het eerst te zien op -u raadt het al- de Autosalon van Genève.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen