Minder dan de helft: dit kost een Fisker Ocean nu

Is een euro per kilometer genoeg?

Fisker Ocean

Halverwege 2024 ging automaker Fisker Inc. failliet. De door het bedrijf gemaakte SUV’s met de naam Fisker Ocean zijn sindsdien exclusieve rariteiten voor lieden met een flinke dosis lef, en de restwaarde belandde in een vrije val. Of valt dat eigenlijk wel mee?

Ondergetekende vindt het stiekem nog steeds jammer dat het Henrik Fisker ook bij de tweede poging niet is gelukt om een succesvol automerk op te bouwen. Ik heb weliswaar nooit met de Ocean gereden, maar het potentieel was er volgens mij best en de auto ziet er met zijn moderne, stoere koets nog altijd geweldig uit. Dat de meeste uitvoeringen een gigantisch open dak hebben én dat je alle zijruiten en de achterruit kunt openen, is ook al fantastisch. Fisker wist de Oceans bovendien zeer concurrerend te prijzen, maar het mocht allemaal niet baten.

Op de dag dat het merk failliet ging, werden de al geleverde auto’s in één klap geteleporteerd naar het ‘wat-de-gek-ervoor-geeft-segment’. Normaal gesproken doen auto’s er al snel een jaar of twintig over om dat hoekje van de occasionmarkt te bereiken, maar een auto van een failliet merk kopen is niet voor iedereen.

Dat ‘failliet’ is in het geval van Fisker trouwens niet eens het grootste probleem, want dat is het gegeven dat het merk nog maar zo kort bestond. Een Saab of Rover kopen is weliswaar ook een gok, maar door de lange geschiedenis van die merken zijn er veel liefhebbers en specialisten en is er een soort ecosysteem van niet-officiële ondersteuning om de boel rijdende te houden. Bij Fisker is dat er allemaal niet of nauwelijks, en dat terwijl die moderne Oceans ook nog eens sterk op software leunen. Het in goede conditie houden van zo’n auto is zonder ondersteuning van een fabrikant geen sinecure en was voor sommigen ongetwijfeld reden om het verlies te pakken en de auto in te ruilen. Een verhoogd aanbod en een tot een minimum verlaagde vraag maakt het verkopen van zo’n Ocean daarmee ineens een lastige zaak, zelfs als er maar weinig auto's in omloop zijn.

Euro per kilometer

Dat weet ‘de markt’ natuurlijk ook. Kijken we naar het huidige aanbod van Oceans in Nederland, dan valt in eerste plaats op dat er op het moment van schrijven maar vier exemplaren te koop staan op deze site. De (nipt) goedkoopste Fisker van het lijstje is een in prachtig ‘Blue Planet’ uitgevoerde Ultra met 32.000 kilometer op de klok. ‘Ultra’ was de middelste versie, die net als de topper een giga-accu van maar liefst 113 kWh in zijn buik heeft. Dat levert een rijbereik van zo’n 700 kilometer op, wat nog wel even indrukwekkend zal blijven. Je kunt hem in het altijd gezellige Haastrecht ophalen voor slechts €27.445, inclusief btw wel te verstaan. Daarmee heeft deze auto grofweg een euro per gereden kilometer afgeschreven, want zo’n Ultra kocht je voor minimaal €58.990.

Fisker Ocean occasion Haastrecht

Dit is momenteel de goedkoopste Fisker Ocean van Nederland.

Huilen voor de eerste eigenaar, maar is het genoeg? Tja. Wie een vergelijkbare elektrische SUV uit hetzelfde jaar wil, moet genoegen nemen met een drie keer zo hoge kilometerstand, minder luxe en/of een veel kleinere actieradius. Wel word je in dat geval ondersteund door gevestigde en vooral bestaande merken uit de autowereld, en dat zal de balans juist in dit zakelijke segment meestal in het nadeel van Fisker doen uitslaan. Zou jij de gok aandurven?

Signalement

Merk Fisker
Model Ocean Ultra
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 58.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 421 kW / 573 pk
Maximaal koppel 737 Nm
Accu capaciteit (bruto) 113 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.774 mm / 1.982 mm / 1.632 mm
Wielbasis 2.921 mm
Massa leeg 2.400 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.820 kg / 750 kg
Banden255/50R20Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,2 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,5 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 707 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.