'Miljarden extra nodig om iedereen in elektrische auto te krijgen'
Oproep vanuit de mobiliteitssector
Om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk te maken, moet het kabinet vele miljarden meer investeren dan nu gepland is. Die oproep komt van de Mobiliteitsalliantie.
Elektrisch rijden is nu nog bij lange na niet voor iedereen een optie. De aanschafprijs van nieuwe elektrische auto's ligt relatief hoog en ook het aanbod betaalbare én bruikbare tweedehands EV's loopt nog niet over. De komende jaren moet er dus heel wat meer geld gaan naar het verder aanwakkeren van elektrisch rijden, zodat er op den duur ook op de occasionmarkt meer te kiezen is voor een bescheidener budget. Daarom moet het kabinet volgens de Mobiliteitsalliantie (waaronder de ANWB, Bovag en Rai Vereniging) het stroompedaal flink in blijven trappen.
Concreet roept men op tot het vrijmaken van meer investeringsruimte. Bij De Telegraaf illustreert Rai Vereniging-voorzitter Frits van Bruggen dat slechts 1,7 procent van de totaal €35 miljard uit Klimaatfonds van minister Jetten bestemd is voor de mobiliteitssector. Dat is 'slechts' zo'n €600 miljoen en moet volgens veel meer worden; zo'n €9 miljard. De Mobiliteitsalliantie hoopt onder meer dat daarmee de gunstigere bijtelling voor elektrische auto's terug kan keren, maar ook dat er bij de mrb op elektrische auto's een 'gewichtscorrectie' kan komen. "Immers: elektrische voertuigen zwaarder zijn door hun batterij. Zonder die gewichtscorrectie is de maandelijkse mrb voor een elektrische auto 60 procent hoger dan voor een benzineauto van vergelijkbare grootte. Dit weerhoudt veel consumenten om een (tweedehands) elektrische auto te kopen."
De Mobiliteitsalliantie is ten slotte van mening dat de overheid ook ander aan moet kijken tegen autobelastingen in het algemeen. "De overheid moet af van de gedachte dat de geldstroom vanuit autobelastingen op peil moet blijven. In de praktijk maakt dit autorijden duurder, wat het noodzakelijke draagvlak onder de transitie aantast", aldus de alliantie.