Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

Eens niet elektrisch

Milivié 1
Milivié 1Milivié 1Milivié 1Milivié 1Milivié 1Milivié 1Milivié 1Milivié 1Milivié 1Milivié 1

De waarde van klassieke Volkswagens Kever neemt net als die van vele andere oldtimers langzaam maar zeker toe. De kans dat je ruim een half miljoen euro moet neertellen voor een exemplaar is echter vrij klein. Moet je toch van je geld af? Klop dan aan bij het Engelse Milivié dat een zogenoemde restomod in de aanbieding heeft waarvoor het €560.000 vraagt.

De auto op deze tekeningen is de Milivié 1, een 'moderne' klassieke Kever die zowel vanbuiten als vanbinnen is volgestopt met lekkernijen uit het heden. De Milivié 1 is gebaseerd op de Kever 1303 en behoudt zijn kenmerkende 'bolle' voorruit, maar verder verandert er een boel. Zoveel zelfs dat Milivié zegt dat het ruim 1.000 manuur in het aanpassen van elk van de 22 te bouwen 1's stopt.

Milivié trekt de raamlijsten, de handgrepen en de verchroomde bumpers van de Kever 1303 en verwijdert ook de antenne, de op de voorschermen geplaatste richtingaanwijzers, de tankklep en de omklapbare kleine ruitjes naast de voorste zijruiten van de Kever. Het bedrijf brengt led-verlichting, nieuwe zijspiegels, in de portieren verzonken handgrepen en fors lichtmetaal naar de 1 en geeft de Volkswagens een nieuwe vlakker liggende achterklep met een ducktailachtige spoiler en een verse set uitlaatpijpen. De voorklep staat 8 centimeter naar voren en ook de vorm van de voor- en achterschermen is aangepast.

Milivié 1

Milivié

Vanbinnen blijft nauwelijks iets bij het oude. We zien een minimalistisch dashboard met daarin twee 12,3-inch displays waarvan het linker exemplaar als instrumentarium en het rechter als infotainmentscherm fungeert. Milivié monteert vier kuipstoeltjes in het interieur en propt de Kevers vol met zaken als automatische ruitenwissers, stuurbekrachtiging, automatische verlichting, parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en moderne klimaatregeling. Het audiosysteem blijft eveneens niet ongemoeid.

Milivié hangt ook een compleet nieuwe aandrijflijn in de Kevers. Achterin ligt een 2,3-liter  viercilinder boxermotor met dubbele Weber-carburateurs en elektronische ontsteking. Die vierpitter is gekoppeld aan een opgewaardeerde ZF 4 HP-bak die wordt aangestuurd door software van de restomodders. Daarnaast krijgen de Kevers dubbele draagarmen voor en achter en een moderne set veerpoten. Volledig nieuwe remmerij - verstopt achter 19-inch Alfa-achtig lichtmetaal - moet de Milivié 1 weer fatsoenlijk tot bedaren brengen.

Zoals gezegd is de Milivié 1 bepaald geen koopje. Alle 22 stuks te bouwen exemplaren hebben een vanafprijs van maar liefst €560.000.

PRIVATE LEASE Volkswagen