AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Milieuzone Amsterdam uitgesteld
20
De oppositie in de Amsterdamse gemeenteraad heeft het voor elkaar gekregen de beruchte milieuzone in de stad uit te stellen.
De Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema (PvdA) had aanvankelijk voor de zomer instemming van de gemeenteraad willen hebben voor het invoeren van de milieuzone binnen de ring van de hoofdstad. Daarbij worden benzine- en LPG-auto's zonder katalysator en diesels zonder roetfilter uit de stad geweerd omdat ze te veel uitstoten. Aanvankelijk had de milieuzone op 1 oktober van kracht moeten worden. Ook het verhogen van de parkeertarieven is voorlopig van de baan.
Nu komt die toestemming voor de maatregelen op z'n vroegst in september, bericht het Parool. In de tussentijd komt er een onderzoek naar de noodzaak van de maatregelen. Dat ziet er niet best uit, want de ministerraad gaf al eerder aan twijfels te hebben bij het effect van milieuzones. Uit Duits onderzoek van het Fraunhofer instituut in Dresden, blijkt ook dat de effecten van de milieuzones in dat land zo beperkt zijn, dat het niet te meten is.
Marijke Vos (Groen Links), wethouder van Milieu in Amsterdam is bang voor het uitstel omdat de stad niet voldoet aan de Europese milieunormen en dat de rechter daarom kan opleggen bouwprojecten stil te leggen. Dat levert vertraging op voor de woningbouw. Bovendien denkt ze dat het uitstel de volksgezondheid niet ten goede komt. In Amsterdam is de gemiddelde levensverwachting een jaar minder dan het gemiddelde in Nederland.