AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Milieubewust rijden? Koop een diesel
6
Hybrides zijn razend populair omdat ze minder CO2 zouden uitstoten dan conventionele auto's. De mensen achter de site Clean Green Cars vermoedde dat dit misschien niet helemaal waar was. En daarom hebben ze drie hybrides tegenover hun dieselende concurrenten gezet.
De Toyota Prius, Honda Civic IMA en Lexus GS450h worden in de test respectievelijk tegenover de Jeep Patriot, Ford Focus Econetic en BMW 535d gezet. Clean Green Cars reed met elke wagen van hartje Londen tot Brighton, een afwisselende rit waarbij zowel in de stad als op de snelweg een flink aantal kilometers worden gemaakt. Dit leverde de volgende resultaten op:
Toyota Prius vs. Jeep Patriot 2.0 CRD
Toyota Prius: 5,9l / 100 km
Jeep Patriot: 6,0l / 100 km
Toyota Prius: 5,9l / 100 km
Jeep Patriot: 6,0l / 100 km
Honda Civic vs. Ford Focus Econetic
Honda Civic IMA: 5,8l / 100 km
Ford Focus Econetic: 4,5l / 100 km
Lexus GS450h vs. BMW 535d
Lexus GS 450h: 8,2l / 100 km
BMW 535d: 7,7l / 100 km
Het resultaat is duidelijk twee van de drie diesels rijden verder op één liter brandstof dan de hybrides, bij de andere is het verschil te verwaarlozen. Het feit dat de diesels efficiënter zijn met brandstof houdt direct verband met de CO2-uitstoot. Zuinigere auto's stoten nu eenmaal minder uit dan stevigere verbruikers.
Jay Nagley, uitgever van Clean Green Cars geeft commentaar: "Misschien dat mensen verrast zullen zijn als ze horen dat hybrides niet schoner zijn dan diesels in het dagelijkse gebruik. Hybridetechnologie kan in de toekomst veel verbeteren, maar dat zal pas met de volgende generatie plug-in hybrides met verbeterde lithium-ion accu's zijn. Die worden vanaf 2010 verwacht. De huidige modellen zijn er alleen voor mensen die willen opscheppen over hun groen hun auto wel niet is."
Een nadeel van de huidige generatie hybride-modellen is dat ze bijna geen moment alleen op elektriciteit rijden. Alleen de modellen van Lexus rijden tot dertig km/u op alleen de accu's. Zelfs het grootste voordeel van hybrides, de motor loopt niet als de auto stilstaat, is niet beter als een moderne diesel met stop-start technologie. Sterker nog, soms starten hybrides juist hun benzinemotor bij stilstand om de accu's op te laden.
Dat hybrides zo populair geworden zijn komt omdat er in de Verenigde Staten geen alternatief was voor benzine. Op diesel rijden in een personenauto is er nooit echt aangeslagen.