MG ES5: vergeet de ooit populaire MG ZS EV!
Elektrisch naast de nieuwe ZS Hybrid+
Onlangs introduceerde MG een compleet nieuwe ZS in Nederland. Voortaan is dat in Nederland geen EV meer. Komt er dan geen elektrische ZS meer? Nee, maar wel een plaatsvervanger. Dit is de MG ES5!
In Nederland was de MG ZS EV een poosje niet aan te slepen. De elektrische cross-over kwam hier in 2019 op de markt en was in zijn eerste volle verkoopjaar (2020) goed voor bijna 2.200 registraties. Hoewel er in 2021 en 2022 nog slechts achtereenvolgens 802 en 739 stuks op kenteken werden gezet, was de auto vorig jaar goed voor bijna 1.900 gekentekende exemplaren. Dit jaar blijven de registraties echter flink achter. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er pas 246 exemplaren verkocht. Hoewel de MG ZS in Nederland enkel als EV werd geleverd, bestond het model elders in Europa - waaronder in België - ook met benzinemotoren. Onlangs trokken de Chinezen het doek van een volledig nieuwe MG ZS en die is er ditmaal vooralsnog enkel als hybride Hybrid+. Een volledig elektrische MG ZS komt er dan ook niet. Deze MG ES5 is zijn plaatsvervanger en komt zeer waarschijnlijk ook in Nederland op de markt. Een ingepakt testexemplaar is immers al op Europese bodem gesnapt.
Al in juli kon AutoWeek je de eerste foto's en informatie geven over het model dat het merk toen nog aanduidde als MG S5 EV. Het nu plots ES5 geheten model is 4,48 meter lang, 1,85 meter breed en 1,62 meter hoog. Daarmee is hij in elke richting behalve de hoogte slechts enkele centimeters groter dan de ZS Hybrid+. De wielbasis van de ES5 is met 2,73 meter echter wel dik 10 centimeter groter dan die van de nieuwe ZS Hybrid+. Wat design betreft vertoont de ES5 met zijn geknepen kijkers en nabij de flanken vertakkende achterlichten sterkere gelijkenissen met de MG 4 dan met de ZS.
In China brengt moederbedrijf SAIC de MG ES5 op de markt met een 170 pk en 250 Nm sterke elektromotor, die we kennen van de MG 4. Er komen varianten met een actieradius van 425, 515 en 525 kilometer. Let wel: dit zijn CLTC-waarden en bij welke combinatie van motor en accupakket ze horen, is nog niet duidelijk. Als ES5 wat techniek betreft sterk overeenkomt met de 4, dan is het mogelijk dat de 170-pk variant een 51-kWh accu krijgt en dat er ook versies van 204 pk en 245 pk, met achtereenvolgens 64-kWh en 77-kWh accu's verschijnen.