Met deze Xedos 6 haal je typische Mazda-creativiteit in huis - Liefhebber Gezocht
'Vierdeurs coupé'
De Mazda-showroom was in de jaren 90 een waar paradijs als het aankwam op creatieve modellen. De Xedos 6 deed wat dat betreft een aardige duit in het zakje.
Aan creativiteit en innovatie was bepaald geen gebrek bij Mazda in de jaren 80 en 90. Wie in de jaren 90 de showroom binnenwandelde, kon daar onder meer een compacte cabrio (MX-5), diverse coupés (zoals de MX-3. MX-6), een sportauto met rotatiemotor (RX-7) en bijzonder vormgegeven luxe modellen (Xedos 6 en Xedos 9) tegenkomen. Allemaal naast de reguliere line-up, met auto's als de 323 en 626.
Als marketingafdelingen destijds al de term 'vierdeurs coupé' machtig waren, dan had Mazda die mogelijk gebruikt om de Xedos 6 te omschrijven. Dat was in feite een 626, maar dan met een heel bijzonder en voor die tijd aalglad koetswerk, met een korte kont en schuin aflopende achterklep. Smaken verschillen, maar op de Xedos 6 had de designafdeling van Mazda behoorlijk zijn best gedaan. Dat mocht ook wel, want de auto kwam voort uit Mazda's verlangen om een luxelabel te voeren boven het basismerk; Eunos. In andere markten heette de Xedos 6 zodoende Eunos 500. Waar andere modellen die elders onder het Eunos-label werden verkocht (zoals de 323F, de MX-3 en de MX-5) het vooral van sportieve uitstraling moesten hebben, was de Xedos 6 net als grote broer Xedos 9 vooral een luxer alternatief voor respectievelijk de 626 en de 929 waarop ze waren gebaseerd.
De Mazda Xedos 6 die we hier voor ons hebben, heeft alleen misschien niet helemaal de stereotype deftigere uitstraling die je dan zou verwachten. Dan doelen we op zijn velours bekleding en vooral heel donkere kleurstelling. Hij kon wat extravaganter, de Xedos 6. Daar kunnen collega's Jan Lemkes en Lars Krijgsman over meepraten. Zij hebben allebei een Xedos 6 gehad (hetzelfde exemplaar, dat eerst van Jan was) in een wat sprekender kleur en met grijze/beige lederen bekleding. Die was ook nog net even wat meer origineel (op de gastank na) want bij deze zwarte uit 1998 spotten we een uitlaat die er niet op hoort.
Tegelijkertijd heb je weinig keuze als je nog een Mazda Xedos 6 wil aanschaffen, want zoveel zijn er niet meer. Voor €1.950 is het een leuke kans. Let wel even op roest, dat is in feite de grootste vijand. De relatief kleine V6 kan prima hogere standen aan dan de 209.000 km die hij inmiddels achter de rug heeft. Ontferm jij je over dit bijzondere stukje Japanse autogeschiedenis?
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | Xedos 6 2.0i V6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.317 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 108 kW / 147 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.560 mm / 1.700 mm / 1.355 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.220 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 550 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 214 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |