Met deze LJ80 begon in Nederland het 4x4-avontuur voor Suzuki

Light Jeep

Suzuki LJ80

In een tijd dat er zelfs een elektrische Suzuki Vitara verschijnt, veroorloven we ons een frisse duik naar de bodem van het modderbad waarin de terreinwagens van het merk zo graag hun baantjes trekken. Het begon in Nederland allemaal met deze Suzuki LJ80.

Light Jeep: zo simpel is de verklaring van de letters LJ die de benjamin van Suzuki’s terreinauto-programma als typenaam draagt. We bespreken hier de LJ80, het eerste model dat in ons land is geleverd. Maar de reeks begon al in 1970 met de LJ10. Die had al de puur functionele en juist daardoor zo charmante lijnen van onze hoofdpersoon. Hij was alleen nóg kleiner en moest zich redden met een luchtgekoeld 360-cc tweetakt-motortje van 25 pk. Een gestage evolutie brengt ons in 1977 bij de LJ80 en twee jaar later bij de verbeterde versie daarvan, die na de SC100 GX als tweede auto van Suzuki voet op Nederlandse bodem zette. De tweetakt tweepitter maakte plaats voor een viertakt viercilinder, die duidelijk maakte dat Suzuki eerst en vooral een motorfietsfabrikant was. De constructie was van hoog niveau: we noteren een vijfmaal gelagerde krukas, een lichtmetalen cilinderkop en een bovenliggende nokkenas die via tuimelaars de in V-vorm opgestelde kleppen aanstuurt.

Suzuki LJ80

Starre assen

De aandrijving geschiedt via een vierbak die is gekoppeld aan een verdeelbak met een korte en een lange overbrenging, waarvandaan cardanassen naar de beide starre assen gaan. Wat je noemt een volwassen aandrijflijn, die onderstreept dat de LJ80 veel meer is dan een stuk speelgoed. Je zou je daarin makkelijk kunnen vergissen. Hij gold met zijn kleine gestalte immers als een vertederende miniatuur-terreinwagen, die je bovendien voor de vriendenprijs van 12.995 gulden kon bemachtigen. Daarvoor kocht je in 1979 nog geen Polo, terwijl de voordeligste Jeep CJ en Land Rover 88 royaal het dubbele kostten. Anders gezegd: Suzuki had voor een groot publiek een uniek pretmachientje in de aanbieding, met serieuze terreinkwaliteiten als geinige bonus.

Suzuki LJ80

De LJ80 was uiteraard de voorbode van wat ons op 4x4-gebied zoal te wachten stond bij Suzuki, de gloednieuwe elektrische Vitara incluis. En over zijn naam: met 790 kilo was de ‘Light Jeep 80’ inderdaad een lichtgewicht. Alleen als het gaat om zijn status als klassieker, mag de kleine Suzuki zich een zwaargewicht noemen. Puike exemplaren, zoals deze gele die bij Kaeve Cars in de showroom staat, zijn uiterst zeldzaam. Logisch: wie is er vroeger in de zandbak geen autootjes kwijtgeraakt?

Technische gegevens Suzuki LJ80

Afmetingen (l x b x h) 3,17 x 1,40 x 1,69 m

Aandrijflijn verbrandingsmotor, benzine 0,8-liter 4-cil. in lijn

Max. vermogen 30 kW/41 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel 60 Nm bij 3.500 tpm

Topsnelheid 110 km/h

0-100 km/h g.o

Prijs fl. 12.995/€ 5.897 (1979)

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.