Met deze dikke diesels kom je nog wel de milieuzone in
Euro 5 als nieuwe ondergrens
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Milieuzones kennen we al een tijdje en per 1 januari 2025 worden sommige een tandje strenger, zeker voor diesels en al helemaal voor bedrijfswagens. Amsterdam, toch graag het braafste jongetje van de klas, laat ook na die datum elke personenauto op benzine (of lpg/cng) gewoon binnen. Voor diesels wordt het steeds wat lastiger: per 1 januari moet het Euro 5 of Euro 6 zijn. Welke leuke Euro 5-diesels tokkelen straks nog wel door de stad?
Moet je eigenlijk wel met een diesel door de stad willen rijden? Dat is een discussie op zich, maar als we puur naar de uitstoot van schadelijke deeltjes kijken is een moderne diesel helemaal zo gek nog niet. Dat is met name dankzij het bij Euro 5 verplicht gestelde roetfilter. Zolang je ervoor zorgt dat dit filter naar behoren functioneert, is er maar weinig aan de hand.
Audi A6 3.0 TDI BiTurbo
Een echte Euro 5-dieselbeul komt uit Ingolstadt. De A6 met deze BiTurbo-motor komt tot maar liefst 326 pk in Competition-trim. Of de naam van die uitvoering gepast is, valt te bediscussiëren, maar met dit vermogen kom je in elk geval niet gauw te kort, al heb je in een stad als Amsterdam natuurlijk niets aan zoveel power. Nee, neem dan het immense koppel van 650 Nm, waarmee je stationair van verkeerslicht naar verkeerslicht rijdt. Wel zo veilig, want als je hem vloert, leg je de 0-100-sprint in slechts 4,9 seconden af. Een ander voordeel van zo’n dikke diesel? Audi geeft een brandstofverbruik op van 1 op 16,1 (6,2 l/100 km). Kom daar maar eens om bij een benzine.
BMW 335d xDrive
Dikke diesels zijn het territorium van Duitsers, dat is al snel duidelijk. Ook BMW levert diesels waarmee je zonder problemen de milieuzones doorkruist. Zo is er de 335d van generatie F30/F31, die keurig binnen de Euro 5-norm valt. Hij schopt het niet tot 335 pk, dat was te mooi geweest, maar ook met 313 paarden is hij zeker niet slecht bedeeld. Dit vierwielaangedreven monster is zelfs nog iets sneller dan de Audi: de standaardsprint wordt afgeraffeld in 4,8 seconden. Ook is dit compactere model nog net iets zuiniger. Je zou 1 op 16,4 (6,1 l/100 km) moeten kunnen halen.
Jaguar XF 3.0D V6
Het is niet moeilijk om deze lijst te vullen met Duitsers, maar er is gelukkig meer. Neem bijvoorbeeld Jaguar, dat de 275 pk en 600 Nm sterke XF 3.0D door de Euro-norm wist te loodsen. De elegante koets laat zich in 6,4 seconden naar honderd katapulteren en zet door tot 250 km/u. Ook naar hedendaagse begrippen kom je met deze Jag goed mee. Liever een SUV-koets? Ook in diverse modellen van Land Rover vind je deze motor, oorspronkelijk van PSA, terug. Waarom dan niet zo’n prachtige Citroën C6 in deze lijst? Wel, daarin schopt deze motor het tot ‘maar’ 241 pk. En daarbij zou die auto een ontheffing moeten krijgen voor het centrum van elke stad. Gewoon, omdat hij zo mooi is.
Toyota Land Cruiser V8
Een paar pk minder, maar onverminderd sterk is de Toyota Land Cruiser V8 met 4,5-liter D-4D. Jawel, de auto die je zelden zonder marktkraam ziet, is er ook gewoon als personenauto. Al koop je hem niet voor de snelheid, de sprint van 0 naar 100 in 8,2 seconden is niets om je voor te schamen. Dat is wel zonder aanhanger, overigens. Indrukwekkender nog is het mega-koppel van 650 Nm, voldoende om van één kraam twee kramen te maken. Misschien is deze personenversie wel dé lifehack om toch nog zo’n dikke kartrekker naar de Albert Cuyp te smokkelen. De enige uitdaging: vind er maar eens een. Dat begrijpen we trouwens wel, met een nieuwprijs die voor ongeveer de helft uit bpm bestond.
Topstuk: Q7 V12 TDI
Dat een dikke diesel niet per se uit Duitsland hoeft te komen, is dus wel duidelijk, maar toch komt de allerdikste wel gewoon van onze oosterburen. De meest bizarre Euro 5-diesel die nog gewoon Amsterdam in mag, is namelijk de Audi Q7 V12 TDI. Met maar liefst 500 pk en een koppel van 1.000 Nm is dit de absolute koning van het dieselrijk, zeker als je weet dat Audi deze auto al ruim voor de invoering van Euro 5 aan deze norm liet voldoen. Niet dat die wetenschap je veel vriendelijke gebaren zal opleveren als je dit beest met 1 op 6,8 (14,8 l/100 km) door de Amsterdamse straten loodst, maar toch. Je doet in elk geval niets illegaals.