Mercedes GST in Detroit
Na de presentatie in januari 2002 in Detroit van de concept car van de Vision GST, laat Mercedes-Benz nu de eerste officiële foto's zien van de Grand Sports Tourer.
Bij zijn lancering in op de autotentoonstelling van Detroit was het begrip crossover nog niet helemaal ingeburgerd. Intussen weten we dat zoiets een kruising is tussen allerlei autotypen. Zo ook de GST, een mix tussen een stationwagen, een sedan en een SUV. Mercedes-Benz gaat in dit segment concurrentie krijgen van Lexus en BMW die eerst nog een concept car onthullen in Detroit, maar daarna waarschijnlijk snel op de markt komen met respectievelijk de LF-X en de V5. De Chrysler-versie van de GST, de Pacifica, is er overigens al.
De GST heeft plaats voor zes personen. Voor beide achterste zitrijen zijn aparte cd/dvd-spelers gemonteerd. De kleurenschermpjes zitten in de hoofdsteunen van de voorstoelen en in de achterste middenconsole. De vier stoelen achterin zijn opklapbaar zodat een bagageruimte van 2000 liter ontstaat. De GST kan (waarschijnlijk als optie) voorzien worden van een enorm glazen dak, dat je met een druk op de knop donker kunt kleuren. In tegenstelling tot de concept car heeft de productie-GST normale achterportieren.
Voor de transmissie maakt Mercedes gebruik van een bedieningshendel aan de stuurkolom (voor meer ruimte tussen de voorstoelen), van knoppen op het stuur en van shift by wire. Mercedes lanceert in de GST bovendien een hybride aandrijving in de vorm van de 250 pk sterke vierliter V8 diesel uit de S-klasse in combinatie met een 50 kW (68 pk) sterke elektromotor. Het hybride systeem levert in totaal dus 318 pk en een koppel van 860 Nm. Bij een optimaal gebruik van het systeem moet de brandstofconsumptie op zo'n 20 procent lager uitkomen.
Electronisch wordt herkend wanneer de elektromotor bijstand nodig heeft van de diesel, wat erop neerkomt dat de elektromotor zorgt voor het langzaam accelereren, filerijden, parkeren. Pas als er veel vermogen wordt verlangd, komt de V8 tot leven. De GST krijgt standaard permanente vierwielaandrijving. Airmatic luchtvering zal waarschijnlijk een optie zijn.
De uiteindelijke productieversie zal op enkele details na gelijk zijn aan de GST die in Detroit wordt getoond. Of hij in 2005 ook werkelijk GST genoemd zal worden, is nog de vraag, omdat in de wandelgangen ook de naam R-klasse wordt genoemd.