AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes CLS betreedt natuurlijke habitat
20
Denk je aan Dubai, dan denk je aan dure auto's uit de edele stallen van Porsche, Ferrari en Mercedes-Benz. Geen wonder dat dat laatste merk de nieuwe generatie CLS ook in de plaatselijke woestijn aan tests onderwerpt.
AutoWeek-lezer André Hiddink trof deze CLS-testauto in de buurt van Dubai aan. De op de E-klasse gebaseerde CLS loopt alweer aardig wat jaren mee. Nu Mercedes-Benz onlangs de E-klasse vernieuwd heeft, is het logisch dat ook de CLS op weg is naar de volgende generatie. Net als het huidige model gaat de nieuwe vierdeurscoupé ergens tussen de E- en de S-klasse opereren. Dat betekent dat de nieuwe CLS talrijke voorzieningen krijgt die momenteel zelfs nog in de E-klasse (niet voor niets de overallwinnaar van de Auto Innovatieprijzen 2009) ontbreken.
Ook motorisch gezien gaat er het nodige veranderen. De CLS staat nu bekend om z'n forse aggregaten en Mercedes-Benz wil de aantallen cilinders en liters toch wat laten dalen. Daarbij gaat de introductie van compacte turbomotoren zeker helpen. Uiteindelijk zal zelfs de 6,2-liter V8 van AMG plaatsmaken voor een kleiner exemplaar met een of meerdere turbo's. Die heeft wellicht minder vermogen dan het huidige powerhouse, maar dat wil AMG ondervangen met een lager leeggewicht.
Ook een hybride versie met de lithium-ionaccu's uit de S 400 Hybrid maakt z'n opwachting in de CLS. Voor mensen die liever diesel tanken, biedt Mercedes-Benz ook de nieuwste blokken aan, alleen zes- en achtcilinders. We moeten nog wel even wachten op de nieuwe CLS, want het merk uit Stuttgart onthult de vierdeurscoupé waarschijnlijk volgend jaar en misschien zelfs pas in 2011.
Ook motorisch gezien gaat er het nodige veranderen. De CLS staat nu bekend om z'n forse aggregaten en Mercedes-Benz wil de aantallen cilinders en liters toch wat laten dalen. Daarbij gaat de introductie van compacte turbomotoren zeker helpen. Uiteindelijk zal zelfs de 6,2-liter V8 van AMG plaatsmaken voor een kleiner exemplaar met een of meerdere turbo's. Die heeft wellicht minder vermogen dan het huidige powerhouse, maar dat wil AMG ondervangen met een lager leeggewicht.
Ook een hybride versie met de lithium-ionaccu's uit de S 400 Hybrid maakt z'n opwachting in de CLS. Voor mensen die liever diesel tanken, biedt Mercedes-Benz ook de nieuwste blokken aan, alleen zes- en achtcilinders. We moeten nog wel even wachten op de nieuwe CLS, want het merk uit Stuttgart onthult de vierdeurscoupé waarschijnlijk volgend jaar en misschien zelfs pas in 2011.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vergelijkende test
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
Op Zoek Naar
Stijlvoller dan de ‘SUV Coupé’: deze dikke Duitse vierdeurs coupés koop je voor €30.000
Achtergrond
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Mercedes-Benz CLS 55 AMG - 2005 - Op de rollenbank
Nieuws