AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes E-klasse wint Auto Innovatieprijs 2009
50
Met de Auto Innovatieprijs 2009 geeft het grootste autoblad van Nederland – AutoWeek - extra aandacht aan de talrijke innovaties binnen de auto-industrie. De redactie koos de Mercedes E-klasse als de auto met de meest innovatieve techniek aan boord.
Voorafgaand aan de prijsuitreikingen sprak staatssecretaris Jan Kees de Jager de verzamelde Nederlandse auto-importeurs toe. Hij beloofde belastingmaatregelen om schone en zuinige auto's te bevoordelen verder uit te bouwen in 2010.
"In het belastingplan 2010 zal ik voorstellen om de bpm-vrijstelling voor elektrische auto's te verlengen tot 2018. Samen met de bijtelling van 10% die ik al bekend heb gemaakt, zie je dus dat we als kabinet veel toekomst zien in de elektrische auto."
De auto-industrie is het laatste jaar groot nieuws. Autofabrikanten vallen om. Dealers sluiten bij bosjes de deuren. Verkopen zakken dramatisch in. Dankzij de kredietcrisis mijdt de consument de glazen paleizen langs de snelweg. Alleen met sloopregelingen weten regeringen de verkoop nog enigszins te bevorderen.
Naast de economische malaise staat de industrie voor de Europese verplichting om maatregelen te nemen auto's zuiniger en schoner te produceren.
AutoWeek-hoofdredacteur Tonie Broekhuijsen: "Het zijn niet de ideale ingrediënten voor een industrie om te innoveren. Toch is dat wat iedereen – juist nu - van de auto-industrie verwacht. Auto's moeten schoner worden, zuiniger en veiliger. En als het even kan, moeten ze voorzien zijn van alle denkbare luxe snufjes - én tegen de laagste prijs. Als een autoproducent niet aan die wensen voldoet, doet de concurrent het wel. Dat er dan toch veel innovaties op de markt worden gebracht, tekent ook de flexibiliteit en slagkracht van deze industrie." AutoWeek wil met de Auto Innovatieprijs 2009 dan ook vooral een statement maken.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager
Voorafgaand aan de prijsuitreikingen sprak staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën de verzamelde importeurs toe. De Jager gaf aan belastingmaatregelen die de aanschaf en het gebruik van schone en zuinige auto's stimuleren, te willen uitbreiden. Naast het stimuleren van elektrische auto's wil hij ook bekijken hoe hij de verhoogde belasting voor dieselauto's, die al voldoen aan de Euro-6 normen, kan aanpassen. "Op dit moment worden dieselauto's hoger belast in de bpm en motorrijtuigenbelasting (MRB) dan benzineauto's. Voor dieselauto's die voldoen aan de euro-6 norm is dat eigenlijk niet meer terecht. Die zijn ongeveer net zo schoon als benzineauto's. In het komende jaar gaan we onderzoeken welke wijzigingen mogelijk zijn in de MRB en bpm voor de Euro-6 dieselauto's."
Auto Innovatieprijzen
Op een tiental deelgebieden heeft de AutoWeek-redactie gezocht naar de meest innovatieve ontwikkeling. Beoordeeld werden nieuwe auto's, die in de periode mei 2008 tot en met april 2009 in Nederland op de markt zijn gebracht.
Als overall winnaar werd de E-klasse van Mercedes-Benz aangewezen; een auto die bol staat van innovaties op het gebied van 'schone techniek', veiligheid en comfort. Opmerkelijke winnaar in de deelcategorie 'Milieu' is de Tesla Roadster van Tesla Motors uit de Verenigde Staten.
Een vijfkoppige vakjury bestaande uit marketingdeskundigen en zwaargewichten uit brancheorganisaties beoordeelde de marketingcampagnes van de auto-importeurs op effectiviteit en innovatiekracht. Als winnaar kwam de gedurfde campagne voor de Toyota IQ uit de bus. Volkswagen ontving uit handen van juryvoorzitter Martin de Munnik, directeur van reclamebureau LaMarque, een oeuvreprijs voor alle originele uitingen van de Volkswagen-campagnes in de afgelopen jaren.
De prijswinnaars van de Auto Innovatie Prijzen 2009 zijn achtereenvolgens:
Aandrijftechniek: Audi S4
Comfort: Mercedes-Benz E-klasse
Design: BMW Z4
Ergonomie: Volkswagen Golf VI
Milieu: Tesla Roadster
Rijdynamiek: Ford Focus RS
Ruimtegebruik: Honda Jazz
Value for money: Skoda Superb
Veiligheid: Volvo XC60
Overall: Mercedes-Benz E-klasse
Vakjuryprijs Marketing: Toyota IQ
Oeuvreprijs Marketing: Volkswagen
De bijbehorende trofeeën werden op woensdag 10 juni tijdens een feestelijke bijeenkomst in Maarssen uitgereikt aan de directies van de winnende merken. De volledige uitslag van de Auto Innovatieprijzen 2009 wordt gepubliceerd in AutoWeek nr. 25, die op 17 juni wordt verspreid.
Lees ook
Nieuws
25 procent meer ‘elektrische’ auto’s verkocht, China goed voor meer dan de helft
Nieuws
BYD verkoopt voor het eerst meer auto's in Europa dan Tesla
Nieuws
Niet alleen de SUV, ook de 'ouderwetse' sedan wint terrein in Nederland
Nieuws
Tesla Model S eindeloos opgewarmd: het bewijs
Nieuws