Mercedes-Benz stapt uit joint-venture met BYD
Denza nu puur Chinees feestje
Mercedes-Benz stapt uit een samenwerkingsverband met het Chinese BYD. Het samenwerkingsverband was samen verantwoordelijk voor het automerk Denza. Dat is vanaf nu dus een Chinees merk zonder Duitse bemoeienis. Grote gevolgen heeft dat waarschijnlijk niet.
Wie het autonieuws dat zich ver buiten de Nederlandse grenzen afspeelt al even volgt, is vast bekend met het bestaan van automerk Denza. Dat werd in 2010 uit de grond gestampt door BYD en Daimler AG. Daimler AG en BYD hadden aanvankelijk elk 50 procent van de aandelen van Denza in handen, maar die verdeling veranderde in 2021. Het toen inmiddels Mercedes-Benz Group geheten Daimler AG bracht zijn aandeel terug naar 10 procent, met als gevolg dat BYD 90 procent van Denza in beheer kreeg. De Duitsers vinden het nu helemaal welletjes geweest en laten ook de laatste 10 procent gaan. Vanaf nu is Denza dus puur een dochterbedrijf van BYD, zonder Duitse bemoeienis. Waarom Mercedes-Benz Denza laat voor wat het is, is niet bekend.
Inmiddels 10 jaar geleden bracht Denza zijn eerste auto op de markt. Dat was de 400, een in 2017 vernieuwde en vanaf dat jaar 500 geheten EV op het platform van de toen actuele Mercedes-Benz B-klasse. In 2019 introduceerde Denza de inmiddels N8 geheten plug-in hybride SUV X. Denza heeft plannen om naar Europa te komen en liet al eens een grote elektrische MPV op Europese bodem zien. De Denza Z9 is voor Europa een stuk interessanter.
In april dit jaar kon AutoWeek je de eerste foto's laten zien van de Denza Z9 GT: een stationwagonachtige met een lengte van 5,18 meter en een wielbasis van 3,13 meter. Die Z9 GT komt in China in ieder geval als 870 pk sterke plug-in hybride en als 965 pk leverende EV op de markt. De Z9 GT krijgt ook een sedanbroertje. Daarvan kon AutoWeek je eerder al exclusief de patenttekeningen laten zien en van dat model hebben we eveneens de eerste foto's (foto's 1 t/m 4).