Mercedes-Benz EQS SUV toont complete interieur
R-klasse anno nu
Mercedes gooit zomaar even het complete interieur van de EQS SUV online. Daarmee hebben we ineens een hoop te bespreken, want het SUV-broertje van de EQS is een erg ruime auto. Ook de buitenzijde krijgen we beter te zien.
Mercedes maakt deze platen officieel wereldkundig om te vieren dat de Amerikaanse fabriek in Tuscaloosa County, Alabama van start is gegaan met het produceren van accu’s voor onder meer dit model. De EQS SUV zelf zal hier ook worden gebouwd, maar het eigenlijke nieuws van vandaag - althans tenzij je in Tuscaloosa werkt – is uiteraard de enorme fotogalerij die ermee gepaard gaat. Die toont onder meer het interieur van de EQS SUV, in volle glorie.
De auto, die overigens daadwerkelijk ‘EQS SUV’ gaat heten, combineert de schermenpracht van de reguliere EQS met veel meer ruimte en een derde zitrij. Daarmee biedt de EQS ineens plaats aan maximaal zeven personen. Mercedes wil met een door het zand rossende EQS graag laten zien dat het hier om een ware alleskunner gaat, maar stiekem doet het binnenste van deze ‘SUV’ ons vooral denken aan de R-klasse van weleer. Juist: een soort super-MPV dus. Belangrijk verschil is uiteraard wel dat de EQS geheel elektrisch is.
Gladde vorm
Naast de EQS SUV rolt in Alabama straks ook de EQE SUV van de productieband. Net als zijn sedan-broertje is die auto lastig te onderscheiden van de EQS, maar er zijn aanwijzingen. Die zitten vooral in de verhoudingen. De EQS is langer, de EQE oogt door zijn beperktere lengte wat boller. De ‘lage’ EQE en EQS laten zich graag voorstaan op hun goede stroomlijn. Dat is bij een SUV wat lastiger te realiseren, maar voor een hoog model lijken deze auto’s wel goed te scoren. Zo heeft ook de EQS een vrij gladde vorm en staat hij zeker niet overdreven hoog op de poten. Het ruimte interieur wordt mede mogelijk gemaakt door een relatief korte neus, die hem ook die MPV-achtige uitstraling oplevert.

Mercedes-Benz EQS SUV
De volledige onthulling van de EQS SUV heeft op 19 april plaats. De fabriek in Tuscaloosa bouwt ook het voor de Europese markt bestemde model, evenals 'onze' versies van de GLE en GLS. En weet je welke auto hier ooit ook van de band rolde? Juist, de R-klasse.