Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws
  • Mercedes-Benz
  • EQS

Mercedes-Benz EQS - Back to Basics

6 kleuren, 0 hyperscreens

57
Back to Basics Mercedes-Benz EQS
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
4 september 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to basics:

 Zijn basismodellen nog altijd 'showroomlokkertjes', of kun je daadwerkelijk gelukkig worden met een instapper? In 'Back to basics' zoeken we het uit!

De Mercedes-Benz EQS is op veel gebieden een grensverleggend model. Het is de eerste elektrische auto in het segment van de toplimousines, het is de eerste auto met zo'n gigantisch schermoppervlak en het is de eerste elektrische productieauto met meer dan 700 km rijbereik. Gaaf, maar wat blijft ervan over als je geen enkele optie aanvinkt?

Mercedes-Benz EQS 450+ Luxury Line - €118.891

Het antwoord op die vraag begint goed. Voorlopige basisversie EQS 450+ is als minst zware versie en zonder vierwielaandrijving namelijk ook meteen de uitvoering met het grootste bereik. Wie écht het onderste uit de kan wil moet op papier kiezen voor de iets lagere AMG Line met de standaardwielen, maar het verschil is met 731 tegen 722 kilometer absoluut verwaarloosbaar. Vooralsnog wordt in alle gevallen een accu van maar liefst 107,8 kWh gemonteerd. Snelladen gaat altijd met maximaal 200 kW, dus ook op dat vlak is er geen reden tot klagen.

333 pk

Kracht is er trouwens ook genoeg, als je tenminste geen Tesla-achtige verwachtingen hebt. De 450+ beschikt over 333 pk en sprint in een keurig 6,2 seconden van 0 naar 100. De standaarduitvoering heet ‘Luxury Line’ en is de tegenhanger van de eerdergenoemde, sportievere AMG Line. Het verschil zit ‘m in onder meer de bumpers, die bij de Luxury wat bescheidener gevormd zijn. Subtiele chroomaccenten rondom geven het geheel een chique uitstraling. Ook de standaard gemonteerde 20-inch wielen weten goed te voorkomen dat je door de buren wordt uitgelachen.

Back to Basics Mercedes-Benz EQS

Alle getoonde kleuren zijn 'gratis', dus ook dit 'Metallic Nauticblauw'

Zes kleuren

Opmerkelijk is dat je zonder een cent bij te betalen kunt kiezen uit maar liefst zes lakkleuren op je EQS. Twee zwarttinten, een zilvergrijs, een donkergrijs en twee varianten op het thema ‘blauw’ staan op het ‘gratis’ menu. Vanbinnen is dat een wat ander verhaal, want hier is alleen zwart leer bij de prijs inbegrepen. Elke andere tint kost dus extra, al is de stap naar beige of grijs met €424 niet groot. De sierdelen zijn van het type ‘lasercut en van achteren verlicht met Mercedes-Benz pattern’, wat betekent dat er een grijs vlak met allemaal kleine Mercedes-sterretjes wordt gemonteerd. Dat is nogal een lap, want dit paneel neemt de plaats in van het ‘hyperscreen’ dat bij de 450+ niet standaard is. In plaats daarvan monteert Mercedes het 12,8-inch oled-touchscreen waarmee S-klasse-rijders worden ‘afgescheept’. Nauwelijks iets om je voor te schamen, dus, al kunnen we ons voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat zo’n EQS een Hyperscreen móet hebben. Wie het niet bestelt heeft trouwens wel meer ruimte voor allerlei fraaie houtsoorten, maar daarvoor moet de knip natuurlijk wel open.

Back to Basics Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz EQS Hyperscreen

Zonder (boven) en met Hyperscreen. Zeg het maar: is het echt nodig?

Niets moet

Het standaard Electric-Art-interieur is gelukkig van nature al behoorlijk weelderig. Zo vinden we er sfeerverlichting, is er een Burmester surround-audiosysteem, zijn er verlichte instaplijsten en geeft Mercedes de EQS standaard navigatie met augmented reality. Eigenlijk is de lijst te lang om met een paar hoogtepunten te omschrijven, maar we doen ons best. Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, een vingerafdrukscanner, keyless-alles, een uitgebreid rijassistentiepakket, stoelverwarming, een 360-graden-camera en zelfs een panorama-schuifdak, het is allemaal standaard. Daarmee zijn er eigenlijk geen items meer die je echt móet aanvinken op zo’n auto, daar waar het bij Duitse toplimousines in het recente verleden nogal eens ontbrak aan vrij noodzakelijke dingen als keyless entry.

Gezelliger

Dat wil echter zeker niet zeggen dat het niet de moeite loont om te investeren in wat extra’s. Zo is het wel zo fijn als ook de achterbank verwarmd is, kunnen we ons voorstellen dat het interieur best wat gezelliger mag worden ingekleurd en is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de voorstoelen nog wat verder te upgraden. Zoals verwacht is de optielijst nóg langer dan de lijst met standaarduitrusting, maar uiteindelijk zit werkelijk iedere EQS-bestuurder er warmpjes bij.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model EQS 450+ Luxury Line
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 120.032

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 245 kW / 333 pk
Maximaal koppel 568 Nm
Accu capaciteit 120 kWh
Lengte / breedte / hoogte 5.216 mm / 1.926 mm / 1.512 mm
Wielbasis 3.210 mm
Massa leeg 2.405 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden255/45R20Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s
Stroomverbruik (WLTP) 17,3 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 719 km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz EQS
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Mercedes-Benz Mercedes-Benz EQS Back to basics Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz EQS 450+ Edition 1 Premium Plus AMG-Line | Rij-assistentiepakket | Panoramadak | Burmester

    Mercedes-Benz EQS 450+ Edition 1 Premium Plus AMG-Line | Rij-assistentiepakket | Panoramadak | Burmester

    • 2022
    • 6.200 km

    € 139.900

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line 108kWh | Premium Plus | AMG-Line Plus | Panoramadak | HUD |

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line 108kWh | Premium Plus | AMG-Line Plus | Panoramadak | HUD |

    • 2022
    • 10 km

    € 132.220

    Mercedes-Benz EQS 53 AMG 4MATIC+ Dynamic Plus pakket 761pk, Achterasbesturing, Carbon interieur, Hyperscreen, Massagestoelen, Rij-ass. Plus pakket, Zitklima, Burmester, Digital Light

    Mercedes-Benz EQS 53 AMG 4MATIC+ Dynamic Plus pakket 761pk, Achterasbesturing, Carbon interieur, Hyperscreen, Massagestoelen, Rij-ass. Plus pakket, Zitklima, Burmester, Digital Light

    • 2022
    • 4.445 km

    € 209.950

Meer Mercedes-Benz EQS occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz EQS (exterieur @ pag. 2)

    206
    • 7 mei 2022

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz EQS specificaties
  • Mercedes-Benz EQS occasions
  • Mercedes-Benz EQS video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz EQS tests
  • Mercedes-Benz EQS gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz EQS index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)

    5
    • 4 april 2022
meer reviews
BMW iX vs. Mercedes-Benz EQS - Dubbeltest

BMW iX vs. Mercedes-Benz EQS - Dubbeltest

Tesla is het alleenrecht op EV’s met een fatsoenlijke actieradius kwijt. Met de iX en de EQS...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom rijsysteem

    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom...

    13
    • 6 mei 2022
  • Autotest
    Mercedes-AMG EQS 53 - Eerste rijtest

    Mercedes-AMG EQS 53 - Eerste rijtest

    70
    • 24 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS SUV: aan de elektro-top

    Mercedes-Benz EQS SUV: aan de elektro-top

    44
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS SUV toont complete interieur

    Mercedes-Benz EQS SUV toont complete interieur

    39
    • 15 maart 2022
  • Autotest
    Test: Mercedes-Benz EQS

    Test: Mercedes-Benz EQS

    75
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Vanafprijs Mercedes-Benz EQS duikt onder de ton

    Vanafprijs Mercedes-Benz EQS duikt onder...

    110
    • 25 januari 2022
  • BMW iX vs. Mercedes-Benz EQS - Dubbeltest

    BMW iX vs. Mercedes-Benz EQS - Dubbeltest

    • 7 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

    Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

    8
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend jaar de deur

    Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend...

    60
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • Autosport
    Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk van Mercedes

    Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk...

    7
    • 24 mei 2022
  • Autosport
    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen, er komt meer'

    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen,...

    17
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    5
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger alvast zien

    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger...

    6
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden