Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain: stationwagon voor wie geen SUV wil

De paden op, de lanen in

Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain
Mercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-TerrainMercedes-Benz E-klasse All-Terrain

Vind je een SUV teveel van het goede, maar heb je wel graag een flinke laadruimte en een auto waarmee je je inzittenden én hun bagage ook zonder moeite door de modder kunt sturen? Dan is deze splinternieuwe Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain misschien wel jouw ideale automobiele metgezel.

De nieuwe Mercedes-Benz E-klasse debuteerde als Limousine en werd enkele maanden later ook als E-klasse Estate gepresenteerd. Tijdens de IAA van München maken we kennis met de avontuurlijker ingestelde variant van die laatste. Dit is de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain. Die volgt niet geheel verrassend gewoon het concept van zijn voorgangers.

De Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain heeft standaard luchtvering en staat tot 4,6 centimeter hoger op zijn poten dan de reguliere E-klasse Estate. Vanaf een snelheid van 120 km/h komt 'de E' overigens weer 1,5 centimeter omlaag om het verbruik enigszins terug te dringen. Hij heeft standaard 4Matic-vierwielaandrijving en biedt net als de reguliere E-klasse All-Terrain natuurlijk een zee van bagageruimte. Je kunt er 615 tot 1.830 liter in verstouwen. Tenzij je voor een plug-in hybride aandrijflijn kiest. Dan moet je genoegen nemen met 460 tot 1.675 liter.

Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain

Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain: altijd luchtvering en vierwielaandrijving.

Vanbuiten herken je de E-klasse All-Terrain uiteraard aan zijn grotere bodemvrijheid, maar ook aan zijn front. Als enige E-klasse heeft deze namelijk niet één of drie, maar twee horizontale lamellen in zijn grille met centraal erin het logo. De All-Terrain-versie heeft daarbij specifiek bumperwerk aan voor- en achterzijde, skidplates en donkergrijze wielkastranden. Ook de dorpels zijn net even anders dan die van de minder avontuurlijk ingestelde E's. In het interieur vind je AMG-sportpedalen en All-Terrain-vloermatten.

De Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain komt in het eerste kwartaal van volgend jaar naar Nederland. Er valt dan te kiezen uit drie motorversies. Hij komt als E 220d 4Matic met 194 pk (+23 pk) sterke mild-hybride 2.0 viercilinder, als 381 pk (+23 pk) sterke mild-hybride E 450 4Matic met 3.0 zescilinder én als plug-in hybride E 300de 4Matic. Die laatste heeft dezelfde 197 pk sterke 2.0 dieselmotor als de E220d, maar krijgt bijval van een 129 pk sterke elektromotor die het systeemvermogen naar 313 pk tilt. Je kunt er tot 102 kilometer elektrisch mee rijden. Nederlandse prijzen volgen later.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.