Mercedes-Benz E-klasse All Terrain: Brug tussen E en GLE vanaf dik 80 mille
De meest avontuurlijke
Voor wie graag een avontuurlijke flinke Benz wil, maar een SUV als de GLE te veel van het goede is, heeft Mercedes-Benz weer een E-klasse All Terrain in de aanbieding. AutoWeek heeft de prijzen van die nieuwe Mercedes-Benz E-klasse All Terrain te pakken.
Net als van de vorige generatie E-klasse biedt Mercedes-Benz ook van het dit jaar gepresenteerde nieuwe model een E-klasse All Terrain aan. De Mercedes-Benz E-klasse All Terrain is feitelijk de meest avontuurlijk uitgedoste variant van de E-klasse Estate, de stationwagon dus. Voor wie geen GLE wil, maar zijn passagiers én bijbehorende baggage toch graag comfortabel over minder begaanbare wegen wil kunnen sturen, biedt de E-klasse All Terrain een prima alternatief. Nu is bekend wat die opgeruigde E Estate moet kosten.
De prijzen van de Mercedes-Benz E-klasse All Terrain beginnen boven de 80 mille. Hij kost namelijk minimaal €83.880. Voor dat bedrag krijg je de E-klasse All Terrain als 300de 4Matic. Inderdaad, als plug-in hybride met dieselmotor. De 300de 4Matic heeft een 197 pk sterke 2.0-viercilinder die samenwerkt met een 129 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 313 pk en een riante 700 Nm. In 6,9 seconden bereikt deze stekkerversie een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 213 km/h. Interessanter is de elektrische actieradius. Die is namelijk vastgesteld op 85 tot 102 kilometer.

Mercedes-Benz E-klasse
Is de E-klasse All Terrain er dan enkel als plug-in hybride met zelfontbrander? Welnee, al is het motorengamma vooralsnog wel vrij beperkt. Mercedes-Benz biedt de All Terrain in Nederland voor nu namelijk aan met slechts één benzineversie. Die luistert naar de naam 450 4Matic en heeft geen vierpitter, maar een 3.0-zescilinder. Die mild-hybride krachtcentrale levert 381 pk en 500 Nm, het mild-hybride deel van die hardware is in staat 23 pk en 205 Nm aan het geheel toe te voegen. Met een 0-100-tijd van slechts 4,7 tellen is deze E450 4Matic op z'n zachtst gezegd zeer rap te noemen. Zijn topsnelheid ligt dan ook op maar liefst 250 km/h. Ondanks het vermogen bedraagt het gemiddelde verbruik volgens Mercedes-Benz 8,0-8,7 l/100 km. Een koopje is het natuurlijk niet. Mercedes-Benz vraagt voor de E-klasse All Terrain 450 4Matic namelijk minimaal €117.675.
Vanaf het eerste kwartaal van 2024 staat de E-klasse All Terrain bij de Nederlandse dealers.

Mercedes-Benz E-klasse
Ruiger
De Mercedes-Benz E-klasse All Terrain heeft standaard luchtvering en staat – afhankelijk van de ingestelde rijmodus – tot 4,6 centimeter hoger op zijn poten dan een minder avontuurlijke E-klasse Estate. Vanaf een snelheid van 120 km/h zakt de E-klasse All Terrain weer 1,5 centimeter omlaag. De bagageruimte is net als die van de reguliere E Estate riant, al is de stationwagon-versie van de huidige E-klasse zonder neergeklapte achterbank wel marginaal minder ruim dan het vorige model. De E-klasse Estate slikt 615 tot – met de achterbank plat – 1.830 liter. De vorige E-klasse Estate schopte het tot 640 liter en lustte met achterbank plat 1.820 liter. In de plug-in hybride E-klasse Estate en dus ook in de E-klasse All Terrain 300de 4Matic kun je door de plaatsing van het accupakket minder kwijt: 460 tot 1.675 liter).
Vanbuiten onderscheidt de E-klasse All Terrain zich onder meer met zijn grille met daarin twee in plaats van één of drie horizontale lamellen. Ook het bumperwerk, de skidplates en de in het donkergrijs uitgevoerde wielkastranden zijn optische herkenningspunten. Mogelijk volgt er later nog een mild-hybride 220d-dieselversie.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Estate 300e AMG Pano-dak Burmester Leder Trekhaak
- 2022
- 120.662 km

Mercedes-Benz E 200 Estate Business Solution AMG Sport Edition | Comand Online | Burmester Audio | Sfeerverlichting | Memory | Stoelverwarming | LED | 360° Camera | Trekhaak | Parktronic
- 2020
- 66.698 km

Mercedes-Benz E 300 e 4MATIC AMG Line Advanced Plus | Pano
- 2024
- 14.695 km