Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Mercedes-Benz EQS vanbinnen

Sciencefiction op wielen

64
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQS
  • Max Veldhuis
  • Nieuws
28 maart 2021 om 01:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Mercedes-Benz weet de spanningsboog voor de EQS goed op te bouwen. Het elektrische vlaggenschip laat zich stukje bij beetje zien, waarbij de focus tot op heden vooral lag op het MBUX Hyperscreen in het interieur. Nu belicht Das Haus tevens enkele andere opmerkelijke aspecten van de EQS.

Stukje bij beetje maakt Mercedes-Benz de puzzel rondom de EQS compleet. De nadruk lijkt daarbij vooral te liggen op het MBUX Hyperscreen, het 1,41 meter brede scherm dat nagenoeg de gehele breedte van het dashboard beslaat. Ook was er al een glimp van zowel het interieur als het exterieur op te vangen, maar het definitieve uiterlijk van de EQS houdt Mercedes-Benz dus nog even onder de pet. Op basis van spionagefoto's en de reeds vrijgegeven informatie ontstaat er echter al een aardig beeld van de elektrische rangetopper. Daarbij is nu het complete interieur van de EQS te zien. Met én zonder Hyperscreen.

Aerodynamische boog

Het uiterlijk krijgt volgens Mercedes-Benz de typische EQ-stijlkenmerken als de lichtbanden voor en achter en een 'Black Panel-front' mee, dat vermoedelijk duidt op een dichte grille-achtige vorm in het zwart à la EQC en EQA. Het koetswerk is getekend uit één boog, het zogeheten 'one-bow design'. Dat, in combinatie met het feit dat de cabine van de EQS relatief ver naar voren is geplaatst, maakt dat hij in één oogopslag herkenbaar is als een EV. Het moet tevens zorgen voor meer binnenruimte in het interieur. Verder zorgt de boog ervoor dat de EQS zeer gestroomlijnd is. Mercedes-Benz geeft namelijk een cW-waarde op van 0,20, zij het dat je daarvoor wel bepaalde wielen moet aanvinken op de optielijst en de auto in de sportmodus moet staan. Die cW-waarde is overigens des te meer bijzonder wanneer je het vergelijkt met andere modellen. De A-klasse sedan heeft bijvoorbeeld een waarde van 0,22, terwijl de veel kleinere Volkswagen XL1 een cW-waarde van 0,186 heeft. Gezien het formaat van de EQS is die 0,20 dus best een knappe prestatie.

Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz EQS

Verder legt Mercedes-Benz bij het opnoemen van de highlights van de EQS vooral de nadruk op het hyperscreen en het zelflerende vermogen van de auto. Het hyperscreen, dat bestaat uit twee 12,3 inch schermen en één 17,7 inch scherm, hebben we al eerder uitgebreid belicht. Dit ogenschijnlijk enorme display onderscheidt zich van andere touchscreens doordat het haptische feedback biedt én drukgevoelig is, waarbij harder drukken dus een ander effect kan hebben dan zacht drukken. Daarbij zorgt een speciale coating op het scherm ervoor dat het reinigen gemakkelijker gaat. Volgens Mercedes-Benz hoef je daarnaast niet meer eindeloze menustructuren door te akkeren dankzij de 'zero layer' gebruikersinterface, waarbij de vaakst gebruikte functies altijd in beeld staan en de auto zelf suggesties doet op basis van de gebruiksgewoonten van de bestuurder.

Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz EQS

Overigens is het hyperscreen niet standaard aanwezig in de EQS. Er komt ook een basisversie zonder hyperscreen, met een 12,3 inch scherm voor je neus en een 12,8 inch touchscreen dat verticaal in het midden is gepositioneerd. Deze layout is dus vergelijkbaar met het dashboard van de S-klasse. Ook komt het head-up display er in twee verschillende varianten, waarvan het reeds bekende augmented reality head-up display de uitgebreidste is.

Slaapstand

Met maximaal 350 sensoren, afhankelijk van de gekozen opties, meet de EQS diverse parameters in en rondom het voertuig, waar het zelflerende 'brein' van de auto vervolgens op inspeelt met algoritmen. Daarbij past de auto onder meer de sfeer in het interieur aan naargelang de gemoedstoestand van de bestuurder, waarbij de EQS via het 15 speakers tellende Burmester-audiosysteem bijvoorbeeld rustgevende natuurgeluiden ten gehore brengt. Denk hierbij aan een bos met vallende blaadjes, de geluiden van de zee en een zomerse bui. Volgens Mercedes-Benz brengt dit rust in druk verkeer. Een andere opvallende functie is de 'power nap-modus', voor wie even kort wil slapen langs de snelweg. De auto sluit dan alle gordijnen en creëert met geluid, licht en geur de juiste sfeer om bij weg te kunnen dommelen. Handig voor bij de snellader.

Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz EQS

Gedetailleerde informatie over de accucapaciteit, de actieradius, het laadvermogen en de prestaties van de EQS geeft Mercedes-Benz nog niet vrij. Naar verluidt moet het elektrische topmodel 700 kilometer op één acculading af kunnen leggen. De officiële onthulling van de EQS volgt op zeer korte termijn, de productie gaat later dit jaar van start in Sindelfingen.

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz EQS
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Mercedes-Benz Mercedes-Benz EQS Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz EQS 450+ Edition 1 108kWh

    Mercedes-Benz EQS 450+ Edition 1 108kWh

    • 2022
    • 10.771 km

    € 129.777

    Mercedes-Benz EQS 450+ Luxury Line | Hyperscreen | Panoramadak | Rijassistentie+

    Mercedes-Benz EQS 450+ Luxury Line | Hyperscreen | Panoramadak | Rijassistentie+

    • 2021
    • 7.123 km

    € 142.950

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG | Premium+ | Panoramadak | Achterasbesturing | Nightpakket | Burmester | Head-up Display | 360° Camera | Memorystoelen verwarmd/geventileerd

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG | Premium+ | Panoramadak | Achterasbesturing | Nightpakket | Burmester | Head-up Display | 360° Camera | Memorystoelen verwarmd/geventileerd

    • 2022
    • 14 km

    € 138.529

Meer Mercedes-Benz EQS occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz EQS (exterieur @ pag. 2)

    206
    • 7 mei 2022

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz EQS specificaties
  • Mercedes-Benz EQS occasions
  • Mercedes-Benz EQS video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz EQS tests
  • Mercedes-Benz EQS gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz EQS index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)

    16
    • 4 april 2022
meer reviews
BMW iX vs. Mercedes-Benz EQS - Dubbeltest

BMW iX vs. Mercedes-Benz EQS - Dubbeltest

Tesla is het alleenrecht op EV’s met een fatsoenlijke actieradius kwijt. Met de iX en de EQS...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies elektrische Mercedes-Benz EQS

    Nieuwe motorversies elektrische Mercedes-Benz...

    78
    • 2 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom rijsysteem

    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom...

    13
    • 6 mei 2022
  • Autotest
    Mercedes-AMG EQS 53 - Eerste rijtest

    Mercedes-AMG EQS 53 - Eerste rijtest

    70
    • 24 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS SUV: aan de elektro-top

    Mercedes-Benz EQS SUV: aan de elektro-top

    44
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS SUV toont complete interieur

    Mercedes-Benz EQS SUV toont complete interieur

    39
    • 15 maart 2022
  • Autotest
    Test: Mercedes-Benz EQS

    Test: Mercedes-Benz EQS

    75
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Vanafprijs Mercedes-Benz EQS duikt onder de ton

    Vanafprijs Mercedes-Benz EQS duikt onder...

    110
    • 25 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    139
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    11
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL 'van Andy Warhol'

    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL...

    9
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Mercedes' meest opulente SUV

    Facelift voor Mercedes' meest opulente...

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden