Mercedes-AMG GT kan ook nog een stapje subtieler

43

Mercedes-AMG GT 53 spyshots
Mercedes-AMG GT 53 spyshotsMercedes-AMG GT 53 spyshotsMercedes-AMG GT 53 spyshotsMercedes-AMG GT 53 spyshotsMercedes-AMG GT 53 spyshotsMercedes-AMG GT 53 spyshots

De nieuwe Mercedes-AMG GT kwam met het nodige pk-geweld de wereld in. Het feestje begon immers direct met de 585 pk sterke AMG GT 63 4Matic en 476 pk sterke 55 4Matic+. Nu geeft de wat mildere 43 zijn eerste levensteken.

Op dit moment kennen we twee varianten van de Mercedes-AMG GT; de 55 en de 63. Die tweede is in Nederland reeds te bestellen voor €286.258 en wie die te duur of te sterk vindt, kan vroeg of laat tekenen voor de 55. Mocht ook die je nog een brug te ver zijn, dan is het goed om nog wat langer te wachten. Er zit immers nog een Mercedes-AMG GT 43 in het vat en die hebben we hier voor ons.

Op het eerste gezicht lijkt de 43 misschien sprekend op zijn sterkere broers, maar er zijn wel degelijk vrij duidelijke verschillen. Zo heeft-ie bijvoorbeeld een minder diep naar beneden doorlopende grille. Die wordt bovendien geflankeerd door wat lagere maar wel bredere én uit twee delen bestaande luchtinlaten. Aan de achterkant valt vooral op dat de AMG GT 43 vier ronde uitlaateinden heeft, waar dat bij de 55 en 63 trapeziumvormige exemplaren zijn. Verder heeft de 43 net als de 55 een achterspoiler die normaal gesproken in de achterzijde is verzonken. De 63 heeft een vaste spoiler.

Het grootste verschil is niet direct te zien, maar wel te horen. De Mercedes-AMG GT 43 krijgt geen acht- maar een viercilinder. Daarin volgt hij het voorbeeld van zijn open halfbroer, de SL 43. Daarin genereert de 2.0 vierpitter onder meer met hulp van een elektronisch aangestuurde turbo 381 pk en 480 Nm. In de SL is dat goed voor een nog altijd indrukwekkende sprint van 0 naar 100 km/h in 4,9 seconden en een begrensde topsnelheid van 275 km/h. De sprint gaat in de waarschijnlijk lichtere AMG GT vast nog wat sneller. Ongetwijfeld kost het je wel wat beleving dat er vier cilinders minder zijn, maar reken maar dat je portemonnee blij zal zijn. Als de AMG GT 43 in de prijsstelling de SL 43 volgt, dan wordt-ie zomaar zo'n €100.000 goedkoper dan de AMG GT 63.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.