Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst sprintende Mercedes ooit

Dankzij 1.420 Nm in 2,8 tellen van 0-100 km/h in absolute power plug-in

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Mercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E PerformanceMercedes-AMG GT 63 S E Performance

Maak kennis met de beresterke topversie van de Mercedes-AMG GT. Dit is de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, een absolute power plug-in met een naam die net zo lang is als zijn vermogen exorbitant hoog.

De krachtigste AMG-modellen hebben tegenwoordig lang niet allemaal meer een V12 of V8 meer. Sterker nog, de V12 ligt momenteel in geen enkel AMG-model meer en de 63-smaken van de Mercedes-Benz C-klasse ruilden hun machtige achtcilinders zelfs om voor krachtbronnen met vier pitten minder. De absolute topversie van de nieuwe Mercedes-AMG GT heeft net als zijn voorganger wél nog gewoon een V8. Hoewel, gewoon ... De 4.0 V8 krijgt in de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance bijval van een stevige dosis elektrohulp.

Inderdaad, net als de de C-klasse, AMG GT 4-Door Coupé, S-klasse én de nu als SL gevoerde opvolger van de AMG Roadster heeft ook het topmodel van de nieuwe Mercedes-AMG GT een plug-in hybride aandrijflijn. Die is niet ontwikkeld om AMG GT-eigenaren van een zo groot mogelijk elektrisch bereik te laten genieten. De elektrohulp is puur in het leven geroepen voor extra vermogen en dus extra snelheid. Een beknopte samenvatting: in de lange neus ligt een 4.0 V8 met twee turbo's. Die machine levert 612 pk en 850 Nm, meer nog dan de 585 pk's die de V8 in de AMG GT 63 4Matic-zonder-plug-in-hulp op de been brengt. Daar komen nog eens de elektropaarden van een elektromotor bij. Die levert er 204 van, evenals 320 Nm's. Het resultaat: een systeemvermogen van 816 pk en - zij het tijdelijk - tot wel 1.420 Nm aan trekkracht.

Dankzij die moderne maar eveneens bijna primitieve oerkracht dendert de AMG GT 63 S E Performance in slechts 2,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. Daarmee is het de snelst accelererende Mercedes-Benz ooit. Zijn topsnelheid bedraagt 320 km/h. De Mercedes-AMG GT 63 S E Performance heeft een 6,1 kWh accu aan boord, die beduidend kleiner is dan de accu's in de wél voor een groot bereik ontwikkelde plug-ins van Mercedes-Benz. De 6,1 kWh accu levert de topcoupé een elektrische actieradius op van een bescheiden 13 kilometer. Het pakket is dan ook puur ontwikkeld voor een zo rap mogelijke energieafgifte. Het open AMG GT-alternatief - de SL - was net als de AMG GT 4-Door Coupé en S-klasse overigens al met deze aandrijflijn leverbaar. De Mercedes-AMG C 63 S E Performance heeft vergelijkbare hardware, al moet die het net als elke andere C-klasse met een viercilinder doen. De GT 4-Door is met 843 pk zelfs nog iets krachtiger - maar dus niet sneller - dan deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.

Uiteraard is de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance meer dan slechts beresterk. Hij heeft AMG Performance 4Matic+-vierwielaandrijving, uitgebreide actieve aerodynamica, AMG Active Ride Control, keramische remmerij en natuurlijk een heftig aangezet uiterlijk compleet met spoiler- en vleugelwerk én 20-inch lichtmetaal.

Nederlandse prijzen zijn er nog niet, maar die kunnen dankzij de dankzij de plug-in hybride hardware op papier relatief lage CO2-uitstoot best nog eens 'gunstig' uitpakken voor een sportcoupé met dit vermogen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.