Mercedes-AMG C63 S E-Performance klaar voor debuut
Beresterke plug-in
De C43 4Matic die nu als topversie van de Mercedes-Benz C-klasse fungeert wordt binnenkort gedegradeerd tot subtopper. Zeer binnenkort maken we namelijk kennis met de Mercedes-AMG C63 S E-Performance, een beul van een plug-in hybride!
De Mercedes-AMG C43 4Matic is momenteel de krachtigste en tevens enige AMG-versie van de C-klasse. In tegenstelling tot de vorige C43 heeft het huidige model geen 3.0 V6 meer, maar een hitsige 2.0 viercilinder. Die machine levert 408 pk en 500 Nm op en dat is heel wat. In 4,6 seconden stampt de C43 naar de 100 km/h, maar er komt opnieuw een AMG 63-variant. Die moet het evenals de C43 voortaan het met minder cilinders doen dan zijn voorganger. Daar zet Mercedes-AMG wel een dosis elektrokracht tegenover.
Mercedes-Benz meldde eerder al dat elke C-klasse een viercilinder krijgt en dat betekent dat de nieuwe AMG 63 maar liefst vier cilinders verliest ten opzichte van het vorige model. Geen tot 510 pk sterke 4.0 V8 voor de nieuwe Mercedes-AMG C63, maar 'gewoon' een 2.0 vierpitter. Die viercilinder profiteert nadrukkelijk van wat de toevoeging E Performance inhoudt. Die aanduiding ken je mogelijk al van de Mercedes-AMG GT 4-Door, waar het staat voor een plug-in hybride aandrijflijn. De jongste Mercedes-AMG C63 krijgt eveneens de E-Performance-toevoeging en wordt dus een plug-in hybride. Naar verluidt stampt de combinatie van de viercilinder en de elektromotor tot 680 pk en 750 Nm naar alle vier de wielen.
Daarmee is de nieuwe C63 veel krachtiger dan zijn voorganger, al ligt het wagengewicht door de aanwezigheid van plug-in hybride hardware ongetwijfeld aanmerkelijk hoger. Reken in ieder geval op een auto waaraan de BMW M3 - straks ook als Touring - en de Audi RS4 straks een behoorlijke kluif hebben. Op woensdag 21 september beleeft de C63 S E-Performance zijn debuut, kom dan zeker terug naar AutoWeek.nl voor alle details!