AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mega-voorruit voor Opel Astra GTC
De nieuwe Astra GTC wordt leverbaar met een panoramische voorruit die zich naadloos strekt van de motorkop tot de B-stijl. Dit moet een nieuwe dimensie geven aan het ruimtegevoel in de auto.
De nieuwe Astra GTC wordt leverbaar met een panoramische voorruit die zich naadloos strekt van de motorkop tot de B-stijl. Dit moet een nieuwe dimensie geven aan het ruimtegevoel in de auto.
In het verleden werd al eens geexperimenteerd met dergelijke ruiten bij studiemodellen, zoals de Opel GTC concept die in 2003 in Genève werd getoond. Opel is de eerste die het zal aanbieden op een productiemodel. Hij biedt de bestuurder en voorpassagier een haast onbeperkt gezichtsveld, vergelijkbaar met een vliegtuigcockpit.
De voorruit van de Astra GTC is 1,50 meter lang en gemiddeld 1,16 meter breed. De totale oppervlakte bedraagt ongeveer 1,8 vierkante meter. Special 'Solar-Protect' glas moet oververhitting van het interieur voorkomen. Daarnaast zijn er twee traploos verstelbare zonneschermen.
De veiligheid van de auto is volgens Opel gelijk aan het model met een stalen dak. De A- en B-stijl zijn al heel stijf, bovendien is er een extra versteviging in het dak aangebracht. De voorruit zelf is zes millimeter dik en gemaakt van gelaagd veiligheidsglas. Deze versie weegt 10 kilogram meer dan de Astra GTC met een standaard ruit.
Voor de productie is een speciaal complex procédé ontwikkeld. Het glaspaneel wordt op geselecteerde punten verhit in een oven en in een vooraf bepaalde vorm gebogen.
De Astra GTC met panoramische voorruit is vanaf april 2005 te bestellen.
In het verleden werd al eens geexperimenteerd met dergelijke ruiten bij studiemodellen, zoals de Opel GTC concept die in 2003 in Genève werd getoond. Opel is de eerste die het zal aanbieden op een productiemodel. Hij biedt de bestuurder en voorpassagier een haast onbeperkt gezichtsveld, vergelijkbaar met een vliegtuigcockpit.
De voorruit van de Astra GTC is 1,50 meter lang en gemiddeld 1,16 meter breed. De totale oppervlakte bedraagt ongeveer 1,8 vierkante meter. Special 'Solar-Protect' glas moet oververhitting van het interieur voorkomen. Daarnaast zijn er twee traploos verstelbare zonneschermen.
De veiligheid van de auto is volgens Opel gelijk aan het model met een stalen dak. De A- en B-stijl zijn al heel stijf, bovendien is er een extra versteviging in het dak aangebracht. De voorruit zelf is zes millimeter dik en gemaakt van gelaagd veiligheidsglas. Deze versie weegt 10 kilogram meer dan de Astra GTC met een standaard ruit.
Voor de productie is een speciaal complex procédé ontwikkeld. Het glaspaneel wordt op geselecteerde punten verhit in een oven en in een vooraf bepaalde vorm gebogen.
De Astra GTC met panoramische voorruit is vanaf april 2005 te bestellen.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Opel Astra
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Opel Astra 105PK Edition Nap / Sportstoelen / Clima / 17"
- 2016
- 79.985 km
€ 9.900

Opel Astra 1.6 Turbo Plug In Hybrid 180PK Aut. Ultimate | Pano | LED Matrix | Navi | 360 Camera | Incl. garantie
- 2023
- 50.231 km
€ 26.550

Opel Astra 1.2 Elegance Climate/control Navigatie Half/Leder Origineel NL
- 2020
- 76.817 km
€ 12.400
Lees ook
Occasiontest

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?
Nieuws

Een gezinsauto voor € 5.000. Wat kun je dan kopen?
Nieuws

Plug-in hybride Opel Astra: sterker, sneller én groter elektrisch bereik

Opel Astra GSi 16V - 1994 - Op de rollenbank



