Meevaller voor EV-rijders: 'Nog jaren lagere mrb voor elektrische auto'
Geen vrijstelling meer, wel voordeel
Het schrappen van de mrb-vrijstelling voor elektrische auto's hangt als een zwaard van Damocles boven EV-rijders en elektrisch rijden in het algemeen. Maar er zit een meevaller aan te komen, want het demissionaire kabinet zou nog tot 2031 verminderde mrb voor EV's willen heffen.
Het zag ernaar uit dat er voor elektrische auto's per 2026 volle mrb ofwel 'wegenbelasting' betaald zou moeten worden. Dat zorgt voor onzekerheid bij EV-rijders en drukt logischerwijs de verkoop van elektrische auto's. Nu ziet het er weer iets rooskleuriger uit voor elektrisch rijden in Nederland, want RTL Nieuws begrijpt van Haagse bronnen dat het demissionaire kabinet inzet op jarenlange mrb-korting voor elektrische auto's.
Bij het presenteren van de voorjaarsnota zou het vorig jaar gevallen kabinet bekendmaken dat er over een paar jaar weliswaar toch echt mrb betaald moet gaan worden voor elektrische auto's, maar dat dat voorlopig nog niet het volledige tarief is. Aanvankelijk zou volgend jaar al een 25 procent-tarief gaan gelden, maar volgend jaar blijven EV's nog volledig vrijgesteld van mrb. In 2026 gaat het traief dan omhoog naar 60 procent van het benzinetarief, in 2029 wordt het 65 procent en vervolgens gaat pas per 2031 het volledige mrb-tarief gelden. Al met al blijven EV-rijders dus vijf jaar langer gevrijwaard van het volledige mrb-tarief
Tegelijkertijd is er een tegenvaller voor berijders van een plug-in hybride. Het uitbreiden van de mrb-korting voor EV's scheelt natuurlijk inkomsten en daarom zou er voor plug-in hybrides volgend jaar al een volledig mrb-tarief worden gerekend. Nu genieten die nog 50 procent korting op de mrb.
Voordeel in de praktijk kleiner
Hoewel het een meevaller is voor (al dan niet toekomstige) EV-rijders, lijkt er nog altijd geen 'gewichtscorrectie' in de plannen opgenomen te zijn. In de praktijk zou het dus kunnen betekenen dat je voor een relatief zware EV ook met 40 procent mrb-korting (per 2026) niet eens zo heel veel minder mrb betaalt dan bij een vergelijkbare benzineauto. We nemen even de nieuwe Peugeot 5008 en de zo'n 30 procent zwaardere elektrische e-5008 als rekenvoorbeeld. Je zou - uitgaande van de huidige mrb-tarieven - voor het benzinemodel zo'n €319 per kwartaal kwijt zijn en met 40 procent mrb-korting voor de e-5008 tenminste €275 per kwartaal. Effectief is de korting dan geen 40 procent, maar slechts 15 procent. Het is weliswaar een stuk beter dan een volledig mrb-tarief per 2026, want dan was je voor een Peugeot e-5008 per kwartaal zomaar €140 méér kwijt geweest dan voor een benzine-5008.