Meer Amerikaans dan deze Kapitän wordt een Opel niet snel - In het Wild

Imposante verschijning

Opel Kapitän

Binnen General Motors was Opel doorgaans een nogal bescheiden familielid, maar er waren modellen uit Rüsselsheim die duidelijk de Amerikaanse invloeden weerspiegelden. Deze Opel Kapitän is er daar één van.

De Europese automarkt was en is heel anders dan de Amerikaanse en dat begreep General Motors, toen het nog het moederbedrijf van Opel was, ook al prima. Weliswaar waren er zo nu en dan designtechnisch wat Amerikaanse invloeden te zien bij Opel, maar het gros van de auto's had toch vooral een vrij bescheiden karakter. Toch was er ook bij Opel een tijdje een zekere behoefte aan grote en imposante auto's voor de welgestelden. Tot in de jaren 90 kon je bij Opel gewoon aankloppen voor een statige directieauto in de vorm van de Senator. Die had vooral een Europese inborst; de voorvader die we hier zien was een slag Amerikaanser.

Niet alleen oogde zo'n Kapitän vrij Amerikaans (al was het duidelijk een grote broer van de Rekord en Commodore), hij was zelfs leverbaar met een dikke V8 van Chevrolet. Met een lengte van krap vijf meter en dik 1,90 in de breedte kwam er zeker met de roffel van een achtcilinder op de achtergrond echt wat aanrijden. Dit door AutoWeek-forumlid Johan82 gespotte exemplaar heeft een iets bescheidener krachtbron in zijn hoekige neus: een tevens in de Commodore leverbare 2,8-liter zes-in-lijn. Er was bij deze generatie behalve deze 2.8 en de 4.6 V8 ook nog een 2.6 zes-in-lijn van de partij. Dat gold eveneens voor de nog wat luxere maar uiterlijk vrijwel gelijke broer Admiral. De absolute top van dat moment was de eveneens grotendeels gelijke Opel Diplomat, die nota bene met een 5,4-liter V8 van Chevrolet leverbaar was.

Opel Kapitän

Hoewel dit dus een wat ingetogener auto is, is het ook naar huidige maatstaven nog altijd een indrukwekkende verschijning. Zeker zo in het zwart is het bijna een maffiaslee. De dakdragers en de hier en daar matige staat van het lakwerk doen wel wat afbreuk aan het totaalplaatje, maar ach. De eigenaar, die de Kapitän alweer veertien jaar in bezit heeft, geniet ongetwijfeld onverminderd van zijn statige Opel. Wel met een lpg-installatie natuurlijk, want zo'n Kapitän is met zijn gulzige brandstofverbruik geen goedkope vriend. Op z'n Amerikaans, zullen we maar zeggen.

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.