McLaren Senna krijgt krachtinjectie

Nooit genoeg

McLaren Senna Novitec
McLaren Senna NovitecMcLaren Senna NovitecMcLaren Senna NovitecMcLaren Senna NovitecMcLaren Senna NovitecMcLaren Senna NovitecMcLaren Senna NovitecMcLaren Senna NovitecMcLaren Senna Novitec

Je zou denken dat een ruim € 1 miljoen kostende en 800 pk sterke lichtgewicht hypercar van McLaren krachttechnisch wel prima in de slappe was zit, maar niet iedereen is het daar mee eens. Tuner Novitec acht het namelijk nodig de tot 500 stuks gelimiteerde - en al uitverkochte - Senna een krachtkuur te geven.

De in 2017 gepresenteerde Senna is een extremeem scheurijzer dat volledig was gericht op het neerzetten van zeer rappe rondetijden. De ongeveer 1.350 kilo wegende hypercar kreeg van McLaren een 800 pk en 880 Nm sterke versie van de bekende 4,0-liter V8 achter de voorstoelen, een van twee turbo's voorziene machine die de naar Ayrton Senna vernoemde extremist in 2,8 tellen naar de 100 km/h kon helpen. Wie 6,8 tellen geduld had, zag de snelheidsmeter op 200 km/h staan en een knotsgekke snelheid van 300 km/h was vanuit stilstand in 17,5 seconden te behalen. Novitec is daar kennelijk niet zo van onder de indruk.

De tuner heeft namelijk een drietal krachtmodules bedacht, software die het vermogen van de 4.0 V8 in het heftigste geval opkrikt tot 902 pk en 888 Nm koppel. Een snelheid van 100 km/h bereikt de Senna in 6,7 tellen net even rapper dan de standaardversie. Op de 0-200-sprint wint Novitecs variant 0,3 tellen ten opzichte van een reguliere Senna. De topsnelheid is vastgesteld op 335 km/h. Voor wie 902 pk iets te veel van het goede is, heeft Novitec ook modules beschikbaar die het vermogen van de Senna opschroeft tot 855 pk en 888 pk. De krachtigste variant komt standaard in combinatie met een lichtgewicht uitlaatsysteem me twee uitlaateindstukken met elk een diameter van 9,5 centimeter. De Senna heeft standaard drie uitlaateindstukken bovenaan zijn bilpartij, de twee pijpen waren tot op heden voorbehouden aan de Senna GTR.

Hoewel Novitec zijn handen niet brandt aan het aanpassen van de aerodynamica van de Senna, heeft het bedrijf wel bij Vossen aangeklopt voor lichtmetaal dat voor een diameter heeft van 20-inch en achter 21-inch telt. Om het speciale lichtmetaal worden Pirelli P-Zero-banden gevouwen.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.