Mazda6 en RX-8 debuteren in Detroit
De langverwachte Mazda6 en de RX-8 sportwagen maakten op de North American International Auto Show in Detroit hun werelddebuut.
Tekst Henny Hemmes
De RX-8, die vorig jaar als concept car in Detroit debuteerde gaat in productie. Hij heeft de vier portieren van de concept car gehouden. Ze werden vroeger al zelfmoorddeuren genoemd, omdat ze naar voren toe open gaan. Maar tegenwoordig kunnen de achterste niet open als de voorste nog dicht zijn. Naast het ontbreken van de B-stijl zorgen die vier portieren ervoor dat de achterbank wel heel gemakkelijk toegankelijk is. De achterste portieren zijn trouwens van lichtgewicht aluminium.
In de RX-8 debuteerde ook de eerste variant van de nieuwe Genesis-generatie rotatiemotor. Hij levert 250 pk bij 8500 tpm en heeft een maximum koppel van 220 Nm bij 7500 tpm en werkt samen met een handgeschakelde zesbak.
Hij is kleiner en lichter dan de vorige wankelmotor met turbo en is zo compact dat hij niet hoger is dan de transmissie. Daardoor was het mogelijk om hem 6 cm verder naar achteren en 4 cm lager te plaatsen dan in de RX-7. Resultaat: een ideale 50:50 gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt.
Tweekleurige bekleding en aluminium accenten typeren de sportieve cockpit, waar voorin lichtgewicht kuipstoelen staan.
De RX-8 komt in de herfst als 2003-model op de Amerikaanse markt. Wanneer hij in Nederland zal verschijnen, is nog niet bekend.
Ook de opvolger van de 626, de Mazda6, debuteerde in Motown. Hij werd gepresenteerd door de Japanse ontwerper en de chief engineer. In Amerika komt de Mazda6 uit met twee nieuwe motorvarianten, die beide met 5-bak of automaat leverbaar zijn. De 2,3-liter 4-cilinder S-VT (sequentiele kleptiming) en de 3-liter V6 S-VT leveren respectievelijk 160 en 218 pk.