Mazda MX-30 met wankelmotor komt in 2023
Rotatiemotor geeft EV langere adem, debuut in januari
De kogel is door de kerk. Mazda brengt weer een auto op de markt met een rotatiemotor. Mazda hangt zijn historisch verantwoorde en opvallende stukje techniek niet in een nieuwe sportieve opvolger van de RX'en van weleer, maar in de MX-30.
De Mazda MX-30 is in Nederland alleen verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Die versie heeft een 35,5-kWh accu waarmee de elektrische cross-over-met-opvallende portieren maximaal 200 kilometer kan afleggen. In thuisland Japan bestaat de Mazda MX-30 ook met een veel grotere actieradius. Die vheeft echter geen elektrische aandrijflijn, maar heeft gewoon een verbrandingsmotor. Die mild-hybride Mazda MX-30 komt niet naar Europa, maar toch komt er volgend jaar een Mazda MX-30 deze kant op met een groter rijbereik dan de bekende elektrische variant.
Mazda bevestigt namelijk dat de MX-30 R-EV in 2023 naar Europa komt. De Mazda MX-30 R-EV heeft zoals zijn naam al aangeeft een elektrische aandrijflijn, maar de 'R' in de typenaam wijst op iets bijzonders. Die staat namelijk voor 'rotatiemotor'. Die krachtbron fungeert als range-extender en laadt de batterij op zodra daaraan behoefte is. Specificaties van deze aandrijflijn meldt Mazda nog niet, maar ga er in ieder geval vanuit dat hij aanzienlijk verder komt dan de reguliere MX-30.
Ruim twee jaar geleden kregen we voor het eerst lucht van de mogelijke komst van een Mazda MX-30 met rotatiemotor. Medio 2021 werd zijn komst minder vanzelfsprekend, maar nu verschijnt hij toch echt. Wij vermoeden dat het niet lang meer duurt voor Mazda de MX-30 R-EV zelf in zijn geheel onthuld. We mikken op een introductie in het eerste kwartaal van 2023.

Na het verdwijnen van de RX-8 heeft Mazda in Europa nooit meer een auto met rotatiemotor geleverd.
Rotatiemotoren hebben in de historie van Mazda altijd een belangrijke rol vervuld. In Europa is na het verdwijnen van de RX-8 geen Mazda met een dergelijke krachtbron meer gekomen, maar het merk heeft de techniek nooit volledig losgelaten. Mazda paste wankelmotor als range-extender toe in een kleine vloot elektrische Mazda's 2 en de in 2015 gepresenteerde concept-car RX-Vision werd ook van een rotatiemotor voorzien. Traditioneel gezien hebben wankelmotoren een relatief hoog brandstof- en dito olieverbruik. Mazda verklaarde eerder dat deze ongunstige eigenschappen in mindere mate tot uiting komen als de krachtbron als range-extender functioneert. Doordat de relatief kleine motor niet direct de wielen aandrijft, maar op een zo optimaal mogelijk toerental draait om het accupakket op te laden, worden de nadelen geminimaliseerd. Voordelen van de rotatiemotor als range-extender: hij zou relatief trillingsvrij en vrij stil lopen.