Mazda CX-90: nieuwe grote SUV klaar voor debuut
Met zes-in-lijn en achterwielaandrijving
Mazda breidt zijn Europese en dus ook Nederlandse leveringsgamma dit jaar uit met de splinternieuwe CX-80, maar dat is niet de enige SUV die de fabrikant in het vat heeft zitten. Het merk blikt nu namelijk vooruit op de CX-90!
Mazda vernieuwt in een hoog tempo zijn gamma. In 2021 breidde het zijn Europese leveringsgamma uit met de CX-60, een SUV die niet alleen Mazda's eerste plug-in hybride was, maar ook nog eens achterwielaandrijving kreeg. Die nieuwe SUV waarmee Mazda schiet op de BMW X3 is bovendien leverbaar met zes-in-lijn benzine- en dieselmotoren. Een interessante nieuwkomer dus, maar zeker niet de laatste. Dit jaar haalt Mazda de CX-80 naar Nederland, maar dáár blijft het niet bij.

De Mazda CX-90 wordt net als de voor Europa bestemde CX-80 een zevenzitter met drie zitrijen.
Mazda trekt op 31 januari namelijk het doek van de CX-90, nóg een nieuwe SUV. Die hoef je echter niet in Nederland te verwachten. Sterker nog, hij komt niet eens naar Europa, hij is vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld. Op zijn beurt komt de CX-60 niet naar de Verenigde Staten, in plaats daarvan haalt Mazda de niet voor Europa bestemde en nog te onthullen CX-70 naar de VS. In een notendop: de CX-60 een CX-80 zijn voor Europa, de CX-70 en CX-90 gaan naar Noord-Amerika.
Net als de CX-80 die wij krijgen wordt de Mazda CX-90 een SUV met drie zitrijen. Onderhuids leunt zowel de CX-80 als de CX-90 waarschijnlijk sterk op de CX-60 en CX-70. Dat betekent dat het eveneens in beginsel achterwielaangedreven SUV's zijn die niet alleen een plug-in hybride aandrijflijn, maar tevens zes-in-lijn benzine- en dieselmotoren krijgen. Mazda gaf eerder al specificaties van de zes-in-lijn diesels zoals die in Europa beschikbaar komen vrij. Mazda deelt nu de eerste gegevens van de zes-in-lijn benzinemotor met turbo, al gaat het vooralsnog om de variant voor de Amerikaanse markt. Die wordt 345 pk en 500 Nm sterk en heeft een slagvolume van 3,3 liter. De CX-90 krijgt vierwielaandrijving, al gaat volgens de fabrikant het gros van het vermogen naar de achteras.
Eind deze maand weten we meer over de Mazda CX-90. We verwachten dat het niet lang meer duurt voordat Mazda de voor Europa bestemde CX-80 uit de doeken doet.
PRIVATE LEASE Mazda







Uitgelicht aanbod

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 SkyLease GT Clima | Cruise | Navi | Leer | Camera| Pdc | Lichtmetaal | Stoelverwarming |
- 2019
- 99.183 km

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M
- 2018
- 42.895 km

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165pk 2WD AUTOMAAT Business Luxury | 100% Dealeronderhouden | Origineel NL | Trekhaak 2000kg trekgewicht | Incl. 12 mnd BOVAG garantie!
- 2019
- 24.215 km
Lees ook

Mazda CX-90: groter dan CX-60 en met zes-in-lijn

Mazda CX-60 en CX-80 krijgen zes-in-lijn

Mazda heeft nieuwe CEO

Praktijkervaring Mazda CX-5: dit vinden eigenaren van hun auto

Dit kost de vernieuwde Mazda 2

Test: Mazda CX-60 - Pluggen met een vleugje dynamiek
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.