Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail
Mild-hybride 3.3 zes-in-lijns met 200 pk of 254 pk
De Mazda CX-60 is de eerste plug-in hybride SUV die het merk in Europa gaat verkopen. Dat is lang niet het enige waarmee de nieuwe SUV de aandacht trekt. Zo komt de CX-60 ook met splinternieuwe - jawel - zes-in-lijn dieselmotoren op de markt, waarvan nu de voor de Europese markt bestemde varianten zijn belicht.
De Mazda CX-60 is om diverse redenen een interessante auto. In de eerste plaats is het een volledig nieuw model dat géén vervanger is van een bestaand model. Daarnaast komt de auto met een kleurrijke reeks aandrijflijnen naar Europa. Mazda haalt de CX-60 eerst met een 327 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn naar Nederland. Op de Europese motorenlijst komen we verder niet één, maar drie splinternieuwe zes-in-lijn-motoren tegen. Daarvan is er één een 3.0 SkyActiv-X (!) benzinemotor en zijn er twee een 3.3 zes-in-lijn diesel. Eerder schreven we al over de zescilinder diesels die Mazda in thuisland Japan in de CX-60 hangt en nu hebben we meer informatie van de voor de Europese markt bestemde zelfontstekers.

Mazda's nieuwe 3.3 e-Skyactiv D
De twee zescilinder diesels zijn allebei mild-hybride (48v) motoren met een inhoud van 3,3 liter die e-SkyActiv D heten. De krachtigste variant heeft 254 pk en 550 Nm aan vermogen en noteert een gemiddeld WLTP-verbruik van 5,3 l/100 km . De Mazda CX-60 met deze 254 pk sterke dieselmotor is altijd vierwielaangedreven en sprint in 7,4 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 219 km/h.
Deze variant wordt ook in Japan geleverd, maar de aldaar ook leverbare 231 pk sterke versie van de 3.3 e-SkyActiv D komt niet naar Europa. Wél haalt Mazda een 200 pk sterke variant van de nieuwe zes-in-lijn diesel naar ons deel van de wereld. De Mazda CX-60 met deze 200 pk sterke 3.3 e-SkyActiv D verbruikt gemiddeld 4,9 l/100 km en heeft altijd achterwielaandrijving.
Meer dan Mazda CX-60
Mazda slaat in januari 2023 de orderboeken open van de CX-60 met de 3.3 diesels. In 2023 brengt het merk overigens ook de CX-80 op de markt, een SUV die nog een maatje groter is dan de 4,75 meter lang CX-60. De CX-80 krijgt zelfs drie zitrijen. Vanaf omstreeks 2025 komt Mazda met een reeks volledig als elektrische auto ontwikkelde modellen die van het nieuwe modulaire SkyActiv EV-platform gebruikmaken.