Mazda 2 verder fijngeslepen

Vernieuwing op detailniveau

Mazda 2 2022
Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022Mazda 2 2022

Mazda voert een modeljaarupdate door op de 2. De compacte hatchback wordt daarbij op diverse vlakken fijngeslepen.

De 2 is met geboortejaar 2014 niet bepaald het jongste model van Mazda. Toch weet de fabrikant de 2 redelijk actueel te houden. Zo werd hij in 2019 gefacelift, maar Mazda voert net als op zijn overige modellen ook op de 2 jaarlijks een modeljaarupdate door. Ook nu wordt hij weer op diverse vlakken gemoderniseerd.

Mazda zegt de koplampen te hebben herzien, al lijken de verschillen met die van de 2 van het vorige modeljaar microscopisch klein. De Japanners maken verder melding van de komt van vers lichtmetaal én van de komt van twee nieuwe lakkleuren, Platinium Quartz en Deep Crimson. Meer kleurtjespret in het interieur. Mazda brengt namelijk drie nieuwe kleurcombinaties naar de werkplek van de 2. Kies je voor lederen bekleding, dan krijg je een in blauw en grijs uitgevoerd interieur. Ga je voor kunstleer, dan is de boel in een combinatie van zwart en wit uitgevoerd. Het stoffen interieur heeft een blauw-witte kleurstelling. Volgens Mazda is het dankzij wederom verbeterde geluidsisolatie voortaan iets stiller in het binnenste van de 2. Ook zijn de voorstoelen verbeterd. Groter en misschien wel belangrijker nieuws: het Mazda Connect-systeem ondersteunt voortaan ook Android Auto en Apple CarPlay. Afhankelijk van de gekozen uitvoering betreft het een draadkloze- of USB-verbinding.

Mazda 2 2022

Mazda 2

De lijst met aanpassingen omvat ook de techniek. Zo zijn de dempers herzien en heeft Mazda ook de motoren onder de loep genomen. De benzinemotoren, alleen 1,5-liter SkyActiv-G-machines, waren al voorzien van mild-hybride techniek, maar hebben een hogere compressie wat het verbruik moet remmen. Volgens de fabrikant verbruiken de 1.5's tot 6,8 procent minder dan voorheen. Opvallend is wel dat Mazda in het internationale motorengamma van de fijngeslepen 2 geen melding meer maakt van de 75 pk 1.5 SkyActiv-G met mild-hybride techniek. De 90 pk en 115 pk versies met het mild-hybride M-Hybrid-systeem worden nog wel vermeld.

Op de internationale motorenlijst staan 75 pk en 90 pk 1.5 SkyActivs G met handbak én een 90 pk sterke versie met zestraps automaat. Deze conventionele krachtbronnen hebben dus de 90 pk en 115 pk sterke 1.5 SkyActivs G mét mild-hybride techniek boven zich. Deze machines worden alleen genoemd in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Momenteel moet de 90 pk Mazda 2 met automaat het al zonder mild-hybride techniek doen. De benzinemotoren hebben verder voortaan een nieuwe regelunit die onder meer de gasrespons verbeterd. De 90 pk sterke SkyActiv-G met handbak levert zijn 90 pk net als voorheen weer bij 6.000 tpm, al is het maximum koppel verhoogd én eerder beschikbaar. Voorheen kwam er bij 4.000 tpm 148 Nm vrij. Dat koppel bedraagt voortaan 151 Nm bij 3.500 tpm. Daarmee bereikt de 2 in 9,8 seconden de 100 km/h en haalt -ie een topsnelheid van 183 km/h. Het gemiddeld verbruik is vastgesteld op 4,4 l/100 km.

Informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgt later. Dan zal ook blijken welke motoren Mazda in Nederland op de prijslijst van de aangescherpte 2 zet.

    PRIVATE LEASE Mazda 2

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum