Maximale veiligheidsscore voor Toyota C-HR, Honda CR-V en elektrische Nio EL6

Driemaal vijf

Euro NCAP Toyota C-HR Honda CR-V NIO EL6
Euro NCAP Toyota C-HR Honda CR-V NIO EL6Euro NCAP Toyota C-HR Honda CR-V NIO EL6Euro NCAP Toyota C-HR Honda CR-V NIO EL6Euro NCAP Toyota C-HR Honda CR-V NIO EL6Euro NCAP Toyota C-HR Honda CR-V NIO EL6Euro NCAP Toyota C-HR Honda CR-V NIO EL6

Tijdens de eerste veiligheidsproeven van Euro NCAP daalden de sterren neer op autoland. De Toyota C-HR, de Nio EL6 en de Honda CR-V keerden zonder uitzondering met de maximaal haalbare score van vijf NCAP-sterren huiswaarts. De Honda CR-V zelfs tweemaal.

Veiligheidsinstituut Euro NCAP rijdt maar wat graag nieuwe modellen finaal aan gort tijdens zijn veiligheidsproeven. Het doel: inzichtelijk maken hoe veilig nieuwe modellen zijn voor inzittenden én andere weggebruikers. De resultaten van de eerste 'botsproefsessie' van 2024 vallen op de mat. Drie nieuwe modellen hoeven zich bepaald niet te schamen.

De nieuwe Toyota C-HR heeft net als de Nio EL6 en de Honda CR-V de maximaal haalbare score van vijf NCAP-sterren behaald. De C-HR scoorde op het gebied van veiligheid voor volwassen inzittenden 85 procent van de haalbare punten en op het gebied van veiligheid voor kinderen in de auto 86 procent van de haalbare punten. De voetgangersveiligheid werd met 86 procent van de punten beoordeeld. De standaard aanwezige veiligheidssystemen leverden de C-HR in de categorie 'Safety Assist' 79 procent van de haalbare punten op.

De elektrische Nio EL6 scoorde wat veiligheid voor volwassenen en kinderen in de auto betreft achtereenvolgens 93 procent en 85 procent van de haalbare punten. De voetgangersveiligheid werd met 78 procent beoordeeld, de veiligheidssystemen met 76 procent.

De nieuwe Honda CR-V is in standaardtrim én met een optioneel uitgebreid pakket veiligheidssystemen getest. Ze scoorden allebei 85 procent van de haalbare punten onder het kopje 'veiligheid voor volwassen inzittenden' en 86 procent op het gebied van veiligheid voor kinderen in de auto. De standaardversie scoorde op het gebied van voetgangersveiligheid en veiligheidssystemen achtereenvolgens 76 procent en 67 procent van de haalbare punten. De rijker uitgeruste variant scoorde hier beter met achtereenvolgens 80 procent en 79 procent. Beide uitvoeringen waren goed voor vijf NCAP-sterren.

Video

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.