Manhart Integrale 400: Heiligschennis of geslaagde opfrisbeurt?

Aandachtverschuiving

Manhart Lancia Delta HF Integrale 400
Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400Manhart Lancia Delta HF Integrale 400

De Lancia Delta HF Integrale is misschien wel een van de meest tot de verbeelding sprekende sportieve Lancia's in de lange historie van het merk. Het is die voorloper van de HF Integrale Evo die door de Duitse tuner Manhart is 'opgewaardeerd'.

Manhart ken je voornamelijk als bedrijf dat tot in den treure gigantische vleugels, overdreven wielen en heftige bumpers op modellen van voornamelijk Duitse fabrikanten plakt. Geregeld hangt de firma BMW's en in principe al sportieve modellen van Mercedes-Benz vol met excessieve uiterlijke extraatjes, maar ditmaal laat Manhart zich van een heel andere kant zien. Het heeft een Lancia Delta Integrale 16v bij z'n kladden gegrepen. Dit is de Manhart Integrale 400.

Het bedrijf in Wuppertal zegt automobiel erfgoed belangrijk te vinden en noemt het huidige Lancia slechts een schim van wat het ooit is geweest. Manhart zegt dan ook niets anders te kunnen dan naar het verleden van de Italianen te kijken en besloot dat het een goed idee was om de Lancia HF Integrale 16v een opfrisbeurt te geven. De Manhart Integrale 400 heeft net als het origineel een 2.0 viercilinder, al levert die machine na de komst van een turbo van Manhart, nieuwe zuigers, drijfstangen, een aangepaste nokkenas, een nieuwe brandstofpomp en verbeterde koeling nu 375 pk en 550 Nm. Daarmee is de Integrale 400 zomaar even zo'n 175 pk sterker dan het origineel.

Manhart Lancia Delta HF Integrale 400

Lancia Delta

Manhart hangt een aangepast uitlaatsysteem met twee uitlaateindstukken met een diameter van 8 centimeter onder de Delta, past de handgeschakelde vijfbak aan en monteert een nieuwe koppeling. Daarnaast zet Manhart de Delta op een schroefset, en past Brembo-remmen toe, die zich achter 17-inch wielen van OZ Racing verborgen houden. Verder monteert Manhart een spoiler boven de achterruit en bespeuren we her en er stickers. Het interieur is bekleed met een combinatie van leer en alcantara en we zien onder meer een sportstuurtje en een aangepast instrumentarium.

Heiligschennis of toch geslaagd? We laten het aan jou.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.