Luxueuze MPV van Lexus: niet naar Nederland, wel voor Europa
Gemiste kans?
Maak kennis met de voor de Europese markt bestemde versie van de Lexus LM: een lel van een MPV met twee schuifdeuren die evenveel ruimte als verwennerij biedt. Naar Nederland komt de luxueuze balzaal echter niet. Wat missen we?
Wat missen we? Vooral heel veel extravagant verpakte ruimte. De Lexus LM is namelijk op een haar na 5,13 meter lang, 1,89 meter breed en 1,94 meter hoog. Dat maakt hem bijna 30 centimeter langer en nog eens bijna 15 centimeter hoger dan het laatste échte luchtkasteel van Renault, de allerlaatste Grand Espace. De Lexus LM staat op het modulaire GA-K-platform, een basis van de TNGA-familie die je ook onder auto's als de nieuwe NX en RX vindt en die ook onder de Toyota Highlander dienstdoet. De Lexus LM doet qua silhouet behoorlijk denken aan de eveneens luxueus uitgevoerde ruimtereuzen die Toyota in thuisland Japan verkoopt: de Alphard en Vellfire. Ook de LM is namelijk een behoorlijk vierkante verschijning met een korte snuit. De wielbasis van de ruimtereus bedraagt een riante 3 meter.
In die snuit heeft Lexus uiteraard zijn familiegezicht met daarin een gigantische versie van zijn Spindle Grille aangebracht. Erboven zitten vrij platte koplampen, die optisch min of meer met elkaar worden verbonden door een brede chroomstrip. De verlichting aan de achterzijde is opgebouwd uit een metersbrede gebogen lichtbalk. De merknaam Lexus staat erboven uitgeschreven. De Lexus LM heeft altijd aan weerszijden van de koets een schuifdeur, maar de wijze waarop het interieur is ingevuld, kan behoorlijk verschillen. Lexus biedt de LM namelijk aan als zevenzitter, maar ook als nóg rianter uitgevoerde variant met slechts vier zitplaatsen.
De vierzits LM is optioneel met een enorm scherm te krijgen.
De Lexus LM – waarvan de modelnaam staat voor Luxury Mover – is volgens de Japanners een combinatie van een toplimousine en een MPV. Als we naar het interieur van de LM kijken, snappen we dat nog ook. Die vierzitter is volgens Lexus vooral gericht op 'vip-vervoer' en is dan ook optioneel te krijgen met een gigantisch 48-inch scherm om die uiterst belangrijke personen onderweg van entertainment te voorzien. Het scherm scheidt de achterpassagiers ook van de inzittenden voorin. Ook heeft de vierzitter een uitgebreid, 23 luidsprekers tellend audiosysteem van Mark Levinson. Op de tweede zitrij vind je twee uitgebreid verstelbare zetels, waarin je ook languit achterover kunt hangen. Ze zouden niet misstaan in een privéjet en zijn voorzien van kussentjes en bieden de keuze uit zeven verschillende massageprogramma's. Ook in de zevenzitter zit je op de tweede zitrij ogenschijnlijk riant, maar wel minder vorstelijk dan in de vierzitter. Die zevenzits versie heeft op de derde zitrij twee naar de flanken van de bagageruimte wegklapbare stoelen, die je ook volledig uit de auto kunt halen. Dankzij Active Noise Control moet het in de LM ook bijzonder stil zijn, ongeacht of je voor de vier- of zevenzitter gaat. Meer verwennerij komt er in de vorm van bedieningspanelen achterin, in de vierzitter uiteraard nog uitgebreider dan in de zevenzitter.
Lekker wegklappen.
De Lexus LM komt als hybride 350h naar Europa en komt met die aandrijflijn onder meer in Duitsland op de markt. Deze LM 350h heeft een 2.5-viercilinder en een elektromotor. Dat geheel is samen goed voor een systeemvermogen van 250 pk. Er komt een vierwielaangedreven versie die in 8,7 seconden vanuit stilstand op een snelheid van 100 km/h zit én een variant met enkel voorwielaandrijving die de o-100-sprint in 9,1 tellen aflegt. Beide versies hebben een topsnelheid van 190 km/h.
Zoals we bij de internationale presentatie van de Lexus LM al schreven, komt de ruimtereus niet naar Nederland. Dat bevestigde de Nederlandse importeur destijds aan AutoWeek. Gisteren kon AutoWeek melden dat de elektrische MPV die Volvo in het vat heeft zitten – de EM90 – ook niet naar Nederland komt. Sterker nog, die komt helemaal niet naar Europa.
Denk jij dat er in Nederland wél markt is voor een MPV als de Lexus LM?