'Luchtkwaliteit in gevaar door 130 km/h'
'Europese norm overschreden'
Onderzoekers van het RIVM en TNO denken dat de kans groot is dat de Europese norm op die plaatsen wordt overschreden, zo schrijft de Volkskrant.
Volgens onderzoek dat minister Schultz van Infrastructuur heeft laten uitvoeren blijft de luchtkwaliteit voldoen aan de Europese norm. De onderzoekers van het RIVM en TNO spreken haar tegen.
Uit het onderzoek dat Schultz heeft laten uitvoeren blijkt dat de concentratie NO2 in de lucht slechts licht zal stijgen. Deze zou onder de Europese norm van 40 microgram per kubieke meter lucht blijven. Het RIVM is minder hoopvol. Vanwege onzekerheden in de data is het mogelijk dat de concentratie NO2 uiteindelijk hoger uitvalt dan de Europese norm.
Toekomst
Norbert Ligterink, onderzoeker van TNO, spreekt van "risico's voor de toekomst". "Recentelijk is een onverwacht sterke toename van de files waargenomen, vermoedelijk door de economische groei", zo zegt Ligterink tegen de krant. "Extra verkeer en files leiden tot een hogere uitstoot van stikstofoxiden, die eveneens niet in de modellen verwerkt is. Verder stimuleert de lage brandstofprijs het autoverkeer."
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat Schultz de waarschuwingen serieus onderzoekt. ''Bij twijfel mag de maximumsnelheid niet worden verhoogd ten koste van onze gezondheid.''
Snelhedenbeleid
Vanaf vrijdag mag er harder worden gereden op onder meer delen van de A1, A27, A28, en A58. In mei moeten delen van de A2 en de A12 volgen.
"Met deze uitbreiding van de 130-kilometerwegen zetten we een mooie volgende stap in ons snelhedenbeleid. We streven er naar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 km kunnen rijden", zegt Schultz over haar plan. "Voor de automobilist wordt de maximumsnelheid op snelwegen daarmee steeds eenduidiger."